کیاپرس /مدیر گروه گوش و حلق وبینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه بروز عفونت در بخش های مختلف گوش و همچنین آلودگی های صوتی می تواند بر کیفیت شنوایی افراد تاثیر گذار باشد اظهار کرد: در مورد افراد ناشنوا، بهترین زمان برای درمان و کاشت حلزون سن قبل از ۴ سالگی است و پس از این سن اثربخشی درمان ها ممکن است کاهش یابد.

به گزارش کیاپرس از وبدا، دکتر محسن رجعتی حقی ضمن بیان این مقدمه که گوش عضو و ارگان اصلی شنوایی است و در ایجاد تعادل بدن نیز نقش بسزایی دارد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گوش ارتباط نزدیکی با راه های هوایی بدن دارد، امکان اینکه بدنبال عفونت های تنفسی و سرما خوردگی ها دچار عفونت شود وجود دارد و در واقع عفونت های گوش، زمانیکه به مرحله گوش درد برسد، می تواند همراه با تب و بقیه علائم سرما خوردگی باشد و معنایش این است که در فضای گوش میانی، یعنی پشت پرده گوش مایع جمع شده و این مایع ماهیت چرکی و عفونی دارد. در این حالت احساس گرفتگی (انسداد، خفگی) در گوش و کم شنوایی به فرد دست می دهد که پس از مراجعه به پزشک متخصص و درمان با آنتی بیوتیک یا درمان های دیگر، مایع چرکی و عفونی بعد از مدتی در فاز حاد عفونتی، بین ٢ تا ٣ ماه طول می کشد تا جذب شود و گرفتگی گوش برطرف بشود. در این مواقع، جهت رفع نگرانی بیماران بیشتر سعی می کنیم به آنها آرامش بدهیم واز آنها بخواهیم که صبر کنند.

وی با بیان اینکه در مواقع بروز کم شنوایی و سنگینی گوش ممکن است، شستشوی داخل گوش توسط پزشک معالج انجام شود تصریح کرد: گاهی قسمت خارجی گوش، از ترشحات و اصطلاحاً جرمی انباشته می شود که متعلق به خود مجرای گوش بوده و نام علمی آن سِرومن است. با تجمع این جرم فرد احساس می کند پنبه ای داخل گوشش گذاشته شده و صدا از بیرون به داخل گوش منتقل نمی شود، در اینجا باید ترشحات خارج وتخلیه گردد. از دیرباز با توجه به عدم نیاز به تجهیزات تخصصی برای شستشوی گوش، این کار به راحتی توسط همکاران غیر پزشک (در صورت نبود پزشک) و پزشک با سرنگ و آب و با رعایت شرایط استریل و جریان آب داخل گوش، مواد و ترشحات انجام می شد( البته توصیه می شود جهت تخلیه راحت تر، قبل از شستشو چند قطره ی روغن بادام یا زیتون داخل گوش ریخته شود) ولی پیشنهاد بهتر این است که با توجه به وجود متخصصین گوش، حلق و بینی، این کار بدون آب توسط آنها وبا استفاده از دستگاه های ساکشن یا ابزارهای ظریف(کورت) یا ابزارهایی مثل قاشقک یا یک حلقه که به راحتی جرم گوش را پاک سازی و تمیز می کند، انجام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عین حال تاکید کرد: درمان عفونت های گوش در بعضی از موارد نیاز به درمان طبی دارد و لازم است که داروی های آنتی بیوتیک، داروهای ضد آلرژی و ضد حساسیت استفاده شود، همچنین در بعضی موارد درمان ها همراه با جراحی است و هدف اولیه ما از جراحی ها، این است که مثلا پارگی پرده گوش را ترمیم یا در بعضی جاها بافت های عفونی را برداشته و تمیز و پاک سازی کنیم. تمام این جراحی ها معمولا زیر میکروسکوپ و با حساسیت بسیار بالایی در فضایی به ابعاد ١ سانتیمتر در ١ سانتیمتر انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: در برخی موارد ممکن است آسیب هایی که در طول مدت عفونت در گوش ایجاد شده و اثر تخریبی و نامطلوبی ایجادکرده با تمیز کردن و پاک سازی عفونت به حالت نرمال برنگردد، در این گونه موارد پروتزهایی برای شنوایی جایگزین استخوان تخریب شده میشود و اگر این کار انجام نشود، در گام بعدی استفاده از روش توان بخشی شنوایی که همان سمعک است را توصیه می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص آسیب های ناشی از آلودگی های صوتی نیز گفت: گوش ما ارگان گیرنده صدا است، بنابراین اگر اصوات از حدی بالاتر و شدیدتر باشد این ارگان آسیب می بیند. بعضی از عوامل خطر زا برای شنوایی گوش، استفاده طولانی از گوشی های موبایل و هندزفری، شنیدن موسیقی با صدای بلند، انفجارات درمکان های نظامی، میدان های تیر جهت آموزش در مکان های نظامی، ماشین آلات صنعتی و بوق ها و صداهای ناهنجار در محیط است که همه این عوامل باعث آسیب جدی به حساسه ی گوش، بخش حلزون گوش وعصب شنوایی و سبب ایجاد کم شنوایی، ایجاد صدای سوت و وز وز کردن در گوش می شود( که خیلی هم آزار دهنده است) و در اغلب موارد شنوایی غیر قابل برگشت است، پس بهترین توصیه رعایت بهداشت گوش و پیشگیری است.

وی با اشاره به اهمیت انجام غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد نیز گفت: معمولا ٢ تا ٣ سال اول زندگی، سن طلایی برای زبان آموزی است و اگر کم شنوایی در این سن تشخیص داده نشود و به تاخیر بیفتد، کودک از ٢ مشکل رنج خواهد برد؛ اولا اینکه نمی تواند بشنود و دوم آنکه نمی تواند صحبت کند و در کل مهارت های ارتباطی با دنیای بیرون و با انسان های اطراف خود را از دست می دهد. بنابراین چنانچه بعد از غربالگری گفته شد، کودک کم شنوا یا ناشنوا است لازم است که برای انجام تست های شنوایی و اطمینان از سلامت شنوایی کودک پیگیری شود. البته به مدد الهی، کمک های وزارت بهداشت و پیگیری های مدیریت مجموعه دانشگاه و خیرین، انجام کاشت حلزون و اصلاح کم شنوایی از حدود ٢۵ سال قبل در هاپ اصلی شرق کشور، بیمارستان حضرت قائم(عج) شروع شده و با توجه به اینکه عمل فوق بسیار گران قیمت است( ٧۰ تا ٨۰ میلیون تومان) برای نیازمندان رایگان انجام می شود.

اشتراک این خبر در :