کیاپرس /محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال تولید و عرضه‌ مسواک گیاهی سالوادور پرسیکا به بازار هستند که به گفته ایشان، این محصول نسبت به نمونه های سنتتیک آن مقرون به صرفه تر می باشد.

به گزارش کیاپرس از وبدا، استاد گروه پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اهمیت گیاهان دارویی و شناسایی آنها برای رسیدن به اهدافی همچون سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و کاهش هزینه ها بر کسی پوشیده نیست و از آنجا که گیاه سالوادورا پرسیکا (درخت مسواک) بومی ایران است و از دیرباز به عنوان یکی از وسایل بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گرفته است می توان با تولید و فرآوری این محصول بر ایجاد اشتغال و فراهم نمودن فرصت های شغلی بیشتر اقدام نمود.

دکتر ناصر سرگلزایی خاطر نشان کرد: امروزه محققان به خواص آنتی باکتریال و ضدالتهاب این مسواک پی برده اند و دریافتند که استفاده از این مسواک ها می تواند به صورت جایگزینی برای مسواک های معمولی باشد.

دکتر سرگلزایی هدف از انجام این مطالعه آزمایشگاهی را بررسی اثرات سایشی مسواک طبیعی سالوادورا پرسیکا در مقایسه با مسواک معمولی عنوان و تصریح کرد: مسواک های گیاهی سالوادورا پرسیکا محتوی مواد شیمیایی آنتی باکتریال، فلوراید، آسکوربیک اسید و غیره است که فواید فراوانی برای دهان و دندان دارد بنابراین این چوب های مسواک به صورت فیزیکی و شیمیایی قادر به حذف موثر پلاک هستند.

وی افزود : در این مطالعه آزمایشگاهی دریافتیم که مسواک های سالوادورا پرسیکا از لحاظ سایش دندانی تفاوتی با مسواک های معمولی ندارند بنابراین ممکن است به دلیل سهولت دسترسی، بومی بودن و همچنین ارزان تر بودن آن بعنوان وسیله ای مناسب برای حفظ و ارتقا بهداشت دهان و دندان وارد بازار و تولید انبوه شود.

عضو ارشد گروه تحقیقاتی در خصوص چگونگی انجام این مطالعه گفت : تعداد۶۰ عدد دندان سانترال گاوی تهیه شد و به طور تصادفی به دو گروه (n=16) تقسیم شدند. دندان های گروه مداخله با مسواک گیاهی سالوادورا پرسیکا و دندان های گروه شاهد با مسواک نرم Oral B توسط دستگاه دهان مصنوعی با حرکات رفت و برگشتی به میزان ۱۰۰۰۰ دور و سرعت ۱۲۰ دور در دقیقه مسواک زده شدند. سختی سطوح مینایی قبل و بعد از مداخله با دستگاه اندازه گیری شد.

استاد گروه پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی با اشاره به اینکه مسواک گیاهی سالوادورا پرسیکا نقش مؤثری در کاهش التهاب لثه و بافت‌های اطراف آن از خود نشان داد خاطر نشان کرد : مسواک گیاهی سایش دندانی تقریبا مشابه با مسواک های معمولی نرم موجود در بازار از خود نشان داد و از طرفی با توجه به خواص ضدباکتری و ضدپوسیدگی این محصول می توان از آن جهت حفظ سلامت دهان و دندان استفاده نمود.

اشتراک این خبر در :