به گزارش خبرنگار خبرگزاری کیاپرس، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز در نمایشگاه سلامت‌بنیان در مصلای امام خمینی(ره) اظهار کرد: هر حکومتی مؤلفه‌های قدرتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، حوزه سلامت کشور است که در جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.
وی افزود: امروز ۲۳ دارو و محصول دانش‌بنیان رونمایی شد؛ امروزه بسیاری از کشورها تولیدات ما را بسیار مناسب می‌دانند. برای مثال، در ونزوئلا می‌گفتند اعتقاد داریم بهترین داروها ایرانی است و در تاجیکستان نیز بر همین اعتقاد بودند. در سوریه داروهای ایرانی تحت فارماکوپه قرار گرفته‌اند و در عراق وزارت بهداشت این کشور می‌گوید داروهای ایرانی را به عنوان محصولات باکیفیت می‌شناسند. بسیاری از کشورها امروزه از ما صادرات می‌خواهند و باید صادرات خود را افزایش دهیم.
وزیر بهداشت با بیان این‌که ما پس از انقلاب در همه حوزه‌های سلامت پیشرفت داشته‌ایم، گفت: قبل از انقلاب ۴ دانشکده داروسازی داشتیم که امروز به ۲۴ دانشکده و ۱۲ هزار دانشجو رسیده است. در اوایل انقلاب ۲۰ درصد داروها را تولید می‌کردیم اما امروزه ۹۹ درصد داروها و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی و ۵۰ درصد مواد اولیه دارو را تولید می‌کنیم.‌ در صنعت داروسازی بخش خصوصی مشارکت خوبی داشته و ۶۰ درصد تولیدات ما را به خود اختصاص می‌دهند و با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌ها ما توانستیم افتخارآفرینی کنیم‌.

وی با بیان این که زیرساخت‌های حوزه علوم و فنون پزشکی غنی است و ۲۲ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم، تصریح کرد: نکته مهم در دانشگاه‌ها، پژوهش و ایده‌پردازی و علوم و فنون جدید است که گروه‌های مختلف علوم پزشکی در این زمینه کار می‌کنند. موضوع مهم که در معاونت تحقیقات و فناوری انجام می‌شود، تبدیل علوم و تحقیقات به محصول است تا بتواند مشکلی از مردم حل کند. ما از دانش‌بنیان‌ها انتظار داریم خلاق و نوآور باشند و صرفاً کپی نکنند بلکه باید راهکارهای جدید برای رفع مشکلات مردم ایجاد کنند. بنابراین مهم‌ترین مسئله هر شرکت دارویی، داشتن یک مرکز تحقیقاتی قوی است‌. از این رو تشکیلات دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری در حوزه علوم پزشکی‌ها شکل گرفت و ۱۵ پارک علم و فناوری در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی راه انداخته‌ایم.

وزیر بهداشت گفت: عجین شدن علم و صنعت می‌تواند تحولات بزرگی ایجاد کند. دولت به دنبال این است که انواع تسهیلات را به این شرکت‌ها بدهد و از این رو بحث شتاب‌دهنده‌ها اهمیت یافته است.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: تولید و ابتکار از سطح دانش‌بنیان باید تجاری‌سازی شود. بنده تعهد می‌کنم اگر محصولی استانداردهای غذا و دارو را دریافت کند، ما حتما از آن حمایت خواهیم کرد تا به تجاری سازی برسد؛ البته در این بخش نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا مردم از تولیدات داخلی حمایت کنند.

وی همچنین از طرح دارویار حمایت و عنوان کرد: در همین راستا نیز طرح دارویاری گام بزرگی برای حمایت از تولیدکنندگان بود.

اشتراک این خبر در :