علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آمار تلفات سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در استان در ۹ ماهه سال جاری، جان ۶۲ نفر را گرفت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵ درصد کاهش داشته است.

عباسی با بیان اینکه از کل تلفات اعتیاد، ۵۱ نفر مرد و بقیه زن هستند، گفت: شهرستان‌های ساری با ۹، بهشهر با ۷، قائمشهر و نور هر کدام با ۶ متوفی، بیشترین و شهرستان‌های میاندورود و بابل هر کدام با یک متوفی، کمترین آمار مرگ بر اثر سوءمصرف مواد را داشتند.

این مقام مسئول در ادامه، به عوامل کاهش تلفات سوءمصرف موادمخدر در مازندران اشاره کرد و گفت: اقدامات مسئولان در راستای مقابله با اعتیاد، حساسیت خانواده‌ها نسبت به گرایش فرزندان به موادمخدر و آگاهی از علائم و نشانه‌های اولیه اعتیاد، از جمله عواملی هستند که در کاهش این آمار نقش داشته‌اند.

عباسی در پایان گفت: حساسیت منطقی خانواده به رفتار فرزندان و همچنین حساسیت نسبت به تغییر رفتار همسر و همچنین برخورد درست با این افراد در صورت گرایش آنان به مواد مخدر، می‌تواند از گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد و به تباهی کشاندن افراد و مرگ جلوگیری کند.

این خبر، امیدی در برابر بلای خانمان‌سوز اعتیاد است. اگرچه هنوز هم تعداد تلفات ناشی از اعتیاد در مازندران قابل توجه است، اما کاهش ۵ درصدی این آمار، نشان می‌دهد که اقدامات مسئولان در راستای مقابله با اعتیاد، در حال اثرگذاری است.

البته، برای کاهش بیشتر تلفات ناشی از اعتیاد، باید اقدامات بیشتری انجام شود. آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها و جوانان در مورد خطرات اعتیاد، یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.

همچنین، باید به تقویت مراکز درمانی و توان‌بخشی برای کمک به بهبودی معتادان توجه ویژه‌ای شود.

با همکاری و تلاش همه‌ی مسئولان و مردم، می‌توان امید داشت که اعتیاد را در جامعه ریشه‌کن کنیم و از جان و زندگی جوانان و خانواده‌هایشان محافظت کنیم.

اشتراک این خبر در :