اختصاصی- کیاپرس /رییس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران گفت: آب سخت یا سبک در تشکیل سنگ کلیه تاثیری ندارد و اینکه آب براساس ترکیباتی یا املاحی که در آن وجود دارد می تواند در سنگ سازی نقش دارد به اثبات نرسیده است.

عموما آب به واسطه میزان کلسیم موجود در آن، به دو دسته آب سبک و آب سخت دسته‌بندی می‌ شود؛ هر اندازه کلسیم آب بیشتر باشد، سختیِ آن بیشتر است. به لحاظ جغرافیایی و زمین‌شناسی، مناطقی که در خاکِ آنها سنگِ ‌آهک کمتری وجود دارد، از آب سبک‌تری برخوردار هستند.

دکتر علی طبیبی در پاسخ به این سوال خبرنگار کیاپرس که آیا نوع آب آشامیدنی برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه، اثر متفاوتی می گذارد؟ اظهار داشت: آن چیزی که در پیشگیری از سنگ کلیه، مهم است نوشیدن اب است و نوع آن فرق چندانی نمی کند.

وی ادامه داد: فعالیت یا تحرک بدنی فراوان، افزایش مصرف آب، کاهش مصرف نمک و پروتئین های حیوانی به شدت می تواند برای جلوگیری از سنگ ها کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: کشور ما روی خط سنگ ادراری قرار گرفت، یعنی ما جز کشورهایی هستیم که آمار سنگ ادراری در آن بالا است.

وی بیان داشت: این موضوع شاید به دلیل شرایط آب و هوای، رژیم غذایی و احتمالا مسائل ژنتیکی در این مورد موثر است.

وی افزود: سنگ ادراری یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ما در حوزه اورولوژی با آن مواجه می شویم

وی افزود: رژیم نامناسب غذایی ، سبک زندگی نادرست، مصرف دخانیات، ورزش نکردن، عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و دوری نکردن از غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی می تواند در ایجاد تومورها یا سرطان های دستگاه ادراری، کلیه ها کاملا موثر باشد.

وی ادامه داد: هرچند ژنتیک در ابتلا به سرطان ها موثر است اما تمام علت مختص عوامل ژنتیک نیست.

وی تاکید کرد: با رفتارهایی مانند مصرف دخانیات، استرس های فراوان و آلودگی هوا می توانند سبب تغییرات ژنتیکی شد. این تغییرات ژنتیکی، مادرزادی نیست و با رفتارهای غلط و نادرست می تواند ایجاد شود و زمینه ساز ابتلا به سرطان ها شوند.

اشتراک این خبر در :