کیاپرس /دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اسهال ویروسی نوعی عفونت روده ای است که می تواند معده ، روده اعم از کوچک یا بزرگ را آلوده کند و از طریق آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمار انتقال پیدا می کند.

دکتر سید علی جعفری در گفتگو با وب دا با بیان اینکه این ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می شود، گفت: علائم بیماری ممکن است چند روز یا بیش از دو هفته باشد و به مرور رفع می شود و توجه به کم آبی بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابرین نوشیدن آب به مقدار کافی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و در صورت تشدید علائم، مراجعه به پزشک از نکات مهم به شمار می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: از راه های انتقال ویروس اسهال، استفاده از مواد غذایی آلوده، آب آلوده و یا شخص آلوده به ویروس که در تماس با فرد آلوده باشد را می توان نام برد.

دکترجعفری شستن صحیح و مکرر دستها، استفاده از وسایل شخصی، شستن صحیح سبزیجات و میوه جات، ضد عفونی کردن محیط کار و آشپزخانه و رعایت بهداشت فردی را از توصیه های مهم در پیشگیری از این بیماری دانست.

وی علائم اسهال ویروسی را تهوع، اسهال آبکی، سردرد، تب ولرز و علائم کم آبی بدن شامل (کاهش ادرار ،ادرار تیره رنگ ،خشکی پوست، تشنگی، سرگیجه ) دانست و افزود: این علائم بعد از ورود ویروس به بدن ممکن است یک تا دو روز ظاهر شود.

دکتر جعفری استفاده از درمان خانگی نظیر برنج کته ،سیب زمینی، نان تست، موز، سیب پخته، برای کاهش درد معده( دم نوش زنجبیل ) و نعناع (ضد تهوع و به هضم غذا ) را مناسب دانست و از مردم خواست از خود درمانی دارویی پرهیز کنند و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه نمایند.

اشتراک این خبر در :