کیاپرس/عضو هیأت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بدترین آسیبی که سقط یک جنین ممکن است برای بانوان ایجاد کند، ناباروری در کل عمر است.

به گزارش کیاپرس، دکتر نفیسه ثقفی متخصص زنان و زایمان افزود: همچنین ممکن است که انجام این کار در موارد ناسالم منجر به عفونت، اختلالات عروقی، خونریزی‌های شدید، افسردگی، اضطراب در آن فرد بشود.

وی افزود: ما نباید تحت تأثیر حرف‌ها و سخنان نادرست در فضاهی حقیقی و مجازی قرار بگیریم، سقط جنین به هر دلیلی انجام نمی‌شود و این کار صرفاً در موارد مجاز و خطرآفرین برای مادر انجام می‌شود و کسانی که با مراجعه به مراجع غیرقانونی و مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی اقدام به سقط جنین سالم می‌کنند مرتکب اشتباه بسیار بزرگی هستند، اشتباهی که فقط منجر به سقط جنین نمی‌شود و آسیب‌های جدی جسمی و روحی را هم برای مادر به همراه دارد.

وی با ذکر این نکته که یکی از چالش ‌ها و مشکلات جمعیتی در بحث سقط ‌های سالم بوده است، تأکید کرد: این موارد عمدتاً به دلیل مسائل مالی انجام شده، اقدامی که نه تنها پسندیده نیست، بلکه ممکن است موجب بروز مشکلات بسیاری در زنان شود.

دکتر ثقفی خاطرنشان کرد: کسانی که این کار را می‌کنند به لحاظ علمی و تخصصی تجربه ندارند و تنها به دنبال کسب درآمد خود از هر راهی هستند، ما دیدیم زنان زیادی را که دچار عفونت شدید، پارگی روده، از کار افتادگی ارگان‌های مختلف بدن و حتی مرگ شده‌اند و در این میان بودند فرزندانی که به دلیل یک تصمیم نادرست یتیم شدند و از نعمت مادر محروم گشتند.

وی تصریح کرد: اگر بارداری به صورت ناخواسته اتفاق افتاد باید به مراجع علمی و معتبر مراجعه شود تا که بهترین اقدام صورت پذیرد و آسیبی به مادر نرسد.

اشتراک این خبر در :