اختصاصی – کیاپرس /رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: عملکرد اصلی کبد شامل سم زدایی و تولید برخی فاکتورهای خونی و پروتیین ها اصلی موجود در خون توسط هپاتوسیت ها یا همان سلول های اصلی کبد است.

دکتر محمدعلی ابیضی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: برخلاف باور عمومی شایع ترین علت آسیب کبدی بیماری های متابولیک مثل چاقی می باشد نه بیماری های عفونی مثل هپاتیت بی یا سی.

ابیضی با طرح این سوال که سیروز کبدی چه زمانی رخ می دهد؟، گفت: زمانی که تناسب سلولی بافت کبد به هم خورده و بخش اعظمی از سلولهای عملکردی کبد از بین رفته یا سلول های فیبری غیر عملکردی جایگزین شود، سیروز کبدی رخ می دهد.

وی ادامه داد: اغلب بیماران دچار سیروز با کنترل دقیق و چک دوره ای، حتی بیش از ده سال هم نیازمند پیوند کبد نخواهند بود.

ابیضی در پاسخ به این سوال که آیا سیروز کبدی همواره به معنی از کار افتادن کبد است؟ گفت: چنین تلقی از سیروز در غالب موارد صادق نمی باشد. کلمه “سیروز” شامل طیفی از درگیری کبدی است که در یک سر آن کبد با مختصری آسیب و سفت شدگی دیده می شود و قادر به انجام وظایف خود می باشد.

وی ادامه داد: در سر دیگر طیف، کبد با آسیب دیدگی شدید و سفت شدگی کامل، ناتوان در تولید فاکتورهای لازم خونی و پاکسازی خون از سموم می باشد، که در این مرحله بیمار کاندید پیوند کبد خواهد بود.

ابیضی ادامه داد: عموما تا مراحل نهایی آسیب کبدی، بیمار متوجه این مشکل نمی شود. اما در مراحل پیشرفه ممکن است زردی، تجمع آب در شکم (آسیت)، درد شکم و خونریزی گوارشی اولین تظاهر بالینی باشد.

وی با طرح این سوال که آیا آسیب کبدی همواره در بیماران مختلف سرعت یکسانی دارد؟، بیان داشت: بروز آسیب کبدی و سیروز می تواند سرعت بسیار آرام یا در برخی موارد بصورت برق آسا باشد به عبارتی در تمامی موارد یکسان نمی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیروز کبدی قابل درمان و بازگشت می باشد؟ گفت: بصورت معمول سیروز کبدی قابل برگشت نمی باشد و مهارت پزشک در این مرحله بهره گیری حداکثری از کبد آسیب دیده و پیدا کردن عامل آسیب رسان به همراه درمان آن می باشد.

وی گفت: بندرت در برخی از بیماری های ایجاد کننده سیروز کبدی مثل هپاتیت اتوایمیون کبدی دیده شده که درمان صحیح این بیماری مختصری باعث برگشت سیروز کبدی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که محدودیت های اصلی غذایی بیمار دچار سیروز کبدی چیست؟ گفت: سنگ بنای این محدودیت ها پرهیز از عوامل آسیب رسان کبدی مثل الکل یا توکسین های کبدی است که ممکن است ناآگاهانه مصرف شود.

وی ادامه داد: در این زمینه حتی داروها یا گیاهانی که در باور عمومی یا روش های سنتی به عنوان پاکسازی کننده کبدی نیز بکار می روند ممکن است با صلاحدید پزشک محدود یا منع شوند.

وی بیان داشت: از نظر غذایی بویژه زمانی که بیمار دچار آسیب می شود، محدودیت نمک به میزان حداکثر ۲ گرم در روز به صورت جدی توصیه می شود.

اشتراک این خبر در :