کیاپرس /فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بیماری دیابت و پرفشاری خون گفت: این دو بیماری مرگ و میر بالایی دارند و عامل بسیاری از بیماری های از جمله سکته های قلبی، کوری چشم، نارسایی کلیوی و… هستند.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر مجید مبصری با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون درمان قطعی ندارد افزود: این نوع بیماری با پیشگیری های بموقع و در موارد حاد باید با دارو کنترل شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با پیشگیری، خود مراقبتی، انجام رژیم غذایی درست، تغییر سبک زندگی، ورزش، کاهش وزن، عدم استفاده از دخانیات و استفاده به اندازه از نمک و شکر در سفره غذایی و… بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است و این بیماری امید به زندگی را ۱۰ سال کاهش می دهد افزود: یکی از مشخصه های بارز این بیماری کمبود انسولین است و اگر بموقع مراقبت ها و تدابیر لازم انجام نشود خطر و تهدید برای کل جهان است و باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم با همکاری پزشکان و کادر حوزه سلامت و بهداشت و رسانه ها انجام شود.

وی ادامه داد: این بیماری ها هزینه های سنگین و بالایی بر کشور ها تحمیل می کند بطوریکه ۹ الی ۱۵ درصد بودجه در جوامع غربی به دیابت اختصاص داده شده است و در دوران کرونا نیز بیماران زیادی در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

وی افزود: متولیان امر بهداشت و درمان باید با تیم های دیابتی، آموزش های مستمر و استراتژی های ابداع شده و آمادگی های لازم این بیمار ی ها را کنترل و مدیریت کنند بطوریکه اکنون مادران باردار اگر در دوان بارداری دچار دیابت شوند با مشاوره پزشک مربوطه و کنترل این بیماری می توانند فرزندانی سالم بدنیا بیاورند.

وی با اشاره به آمارهای موجود در کل جهان و درخصوص بیماری دیابت گفت: درصد رشد این بیماری در کل جهان افزایش یافته است و در کشور ما نیز در سال ۲۰۲۱ نیز تعداد پنج و نیم میلیون نفر به  این بیماری مبتلا هستند وبرآورد می شود در سال ۲۰۴۰ بیش از ۹/۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند.

وی در خصوص بیماری فشار خون گفت: بیماری فشار خون اکثرا در افراد بالای ۴۵ سال مشاهده می شود و با افزایش سن فشار خون نیز بیشتر می شود.

وی گفت: فشار خون نیز علل و علائم متفاوتی دارد و باید با توجه به محل، تغذیه بیمار و… درست اندازه گیری و محاسبه شود.

اشتراک این خبر در :