کیاپرس /عضو هیات علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در سکته‌های قلبی که بیماران با عنوان کد ۲۴۷ شناخته می‌شوند زمان بسیار مهم بوده و فرد بیمار باید ظرف ۲ تا ۵ دقیقه تقاضای کمک از اورژانس ۱۱۵ و یا نزدیک‌ترین پزشک در محل داشته باشد.

دکتر قلوبی با بیان اینکه هر بیماری ابتدا آنژیوگرافی می‌شود تا وضعیت بیماری‌اش تشخیص داده شود، خاطرنشان کرد: ما دستگاه آنژیوگرافی را دربیمارستان امام رضا(ع) داریم و دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی کرونر این مرکز درمانی هم انشاالله به‌زودی فعال خواهد شد تا که میزان و وضعیت گرفتگی‌ها، داشتن دیابت و عدم آن هم مشخص شود.

وی تصریح کرد: مشکل برخی بیماران با آنژیوگرافی و برخی دیگر با آنژیوپلاسی حل می‌شود و اگر مشکل بیمار با این اقدامات برطرف نشد عمل قلب باز توسط پزشک جراح قلب انجام می‌شود.

فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بزرگسالان با تاکید بر اینکه به بیمارانی که تشخیص عمل قلب باز داده می‌شود توصیه می‌کنیم که طبق نظر پزشک اقدام کنند و در این خصوص مقاومت نداشته باشند، گفت: ترس از اتاق عمل معنایی ندارد و باید با اعتماد کامل به تیم جراحی به‌موقع جهت انجام عمل جراحی قلب اقدام نمایند، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که در بسیاری از موارد اقدامات درمانی موردنیاز بدون برش قفسه سینه و عمل قلب باز باموفقیت انجام شده است.

دکتر قلوبی تاکید کرد: درمان بیماران قلبی مادام‌العمر بوده و تنها متناسب با علم روز دنیا و شرایط بیمار نحوه انجام آن تغییر می‌کند، کسانی که بیماری شناخته شده دارند باید همواره تحت نظر پزشک باشند و ضمن عدم حذف خودسرانه دارو، باید در صورت بهبودی هم همچنان تحت نظر پزشک باشند تا که مجدد دچار مشکلات قلبی نشوند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در کنار محاسن فراوانی که دارد، معایب زیادی هم دارد، بیان کرد: بیماران قلبی اگر از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند باید ابتدا از اعتبار آن سایت و نیز مطلب درج شده اطمینان حاصل نمایند تا با اجرای موارد غیرمعتبر علمی و غیرپزشکی دچار مشکلات و عوارض جدی نشوند، ضمن اینکه در حالت کلی توصیه می‌شود که این کار به‌صورت حضوری و توسط پزشک متخصص انجام شود و فضای مجازی را به عنوان محلی برای انتخاب روش‌های درمانی بیماری خود انتخاب نکنند.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: رشته‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیار متعدد بوده که یکی از آنها رشته قلب است و همه ساله دانشجویان زیادی در رشته‌های مختلف پزشکی پذیرش و فارغ‌التحصیل می‌شوند که یکی از گروه‌ها رزیدنت‌ها و دانش‌ آموختگان رشته قلب هستند که هم در دوره تحصیل و هم پس از فارغ‌التحصیلی متناسب با رشته و تخصص خود به بیماران قلبی مراجعه کننده به مطب‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها و همچنین بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها که گرفتار مشکلات و بیماری‌های قلبی شده‌اند خدمات‌رسانی می‌کنند.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: رشته‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیار متعدد بوده که یکی از آنها رشته قلب است و همه ساله دانشجویان زیادی در رشته‌های مختلف پزشکی پذیرش و فارغ‌التحصیل می‌شوند که یکی از گروه‌ها رزیدنت‌ها و دانش‌آموختگان رشته قلب هستند که هم در دوره تحصیل و هم پس از فارغ‌التحصیلی متناسب با رشته و تخصص خود به بیماران قلبی مراجعه کننده به مطب‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها و همچنین بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها که گرفتار مشکلات و بیماری‌های قلبی شده‌اند خدمات‌رسانی می‌کنند.

دکتر قلوبی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو دانشگاه‌های برتر و سرآمد کشور در رشته‌های مختلف از جمله قلب و عروق بوده و در حوزه تجهیزات پزشکی این رشته با وجود کمبودهای موجود از وضعیت خوبی برخورداراست و با تلاش صورت گرفته دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی و دیگر تجهیزات پرکاربرد در این حوزه به زودی در بیمارستان امام رضا(ع) فعال می‌شود.

وی خطاب به افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته پزشکی عمومی و تخصص قلب، گفت: توصیه من به دانشجویانی که رشته پزشکی را در دوره عمومی و رشته‌های تخصصی مختلف از جمله قلب را در دوره تخصص انتخاب می‌کنند این است که اگر علاقه‌مند هستند این رشته را انتخاب کنند تا که بتوانند به عنوان یک پزشک حاذق در رشته و تخصص خود به مردم خدمت کنند.

اشتراک این خبر در :