کیاپرس /متخصص مغز و اعصاب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر داروها بموقع میل شود و همچنین داروها صحیح تجویز شود، اغلب تشنج ها کودکان درمان می شوند و از زمانی می شود دارو آنها را قطع کرد.

دکتر نرجس جعفری اظهار داشت: انواع تشنج ها، درمانهای اختصاصی خود را دارند، برحسب اینکه کودک چه نوعی تشنج می کنند، درمان خاصی برای آنان توصیه می شود.

وی ادامه داد: اختلالی در تنظیم سلول های داخل مغز اتفاق می افتد که با دارو باید آن را به حالت اولیه برگردانیم که این کار زمان می برد.

جعفری بیان داشت: معمولا درمان که برای تشنج آغاز می شود، کودک حداقل باید ۲ سال داروی ضد تشنج مصرف کنند.

وی تاکید کرد: اگر کودک یک مدتی مانند یک هفته دچار تشنج نشده، والدین به هیچ وجه دارو را قطع نکنند.

وی افزود: والدین باید از مصرف نامنطم دارو یا کم کردن مقدار دارو به شدت خودداری کنند یا مدتی که تشنج ندارد داروی کودک را قطع نکنند ، این کار غیراصولی است و ما را به سرخط برمی گرداند. این اقدامات می تواند کنترل تشنج را طولانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داروهای تشنج می تواند سبب کند ذهنی کودکان شود یا سبب ناباروری آنان در آینده شود؟ گفت: اگر کودکان تحت نظر باشد به دقت مورد پایش قرار می گیرد به عبارتی اگر قرار است با دارویی دچار عارضه خاصی شود، با تغییر دارو یا تنطیم مجدد مقدار آن از بروز آسیب جلوگیری می شود.

وی گفت: یکی از سوالاتی که معمولا والدین از ما می پرسند این است که کودک ما قبلا ورزش می کرد آیا می تواند آن را ادامه دهد. توصیه ما این است که ورزش هایی مانند بوکس که ضربه به سر جدی دارد را انجام ندهند، به عبارتی ما آنها را ممنوع می کنیم.

جعفری گفت: اگر در حین برخی از ورزش ها مانند ژیمناستیک و کوهنوردی دچار تشنج شود ممکن است دچار آسیب جانی شود، پس تا وقتی خیال ما از بروز تشنج راحت نشده و به عبارتی تا زمانی که بیماری کنترل نشد که معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می کشد، از انجام این ورزش ها هم خودداری کنند.

به گزارش کیاپرس از برنامه طبیب، وی افزود: والدین، ورزشی که کودک قبلا انجام می داد را به پزشک اعلام کنند، پزشک به انها می گوید که کودک شان این ورزش را ادامه دهد یا نه. کودکان غالب ورزش ها را می توانند ادامه دهند.

اشتراک این خبر در :