کیاپرس /پژوهشگران مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید ترکیبی از پروتئین شیر و فلوراید موثر در پیشگیری و ترمیم ضایعات پوسیدگی روی مینای دندان شدند.

رئیس مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وب دا اظهار کرد: به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان محصولی مشترک با ترکیب شیر و فلوراید تولید شد، خمیر دندانی که برای گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان استفاده می‌شود تا که دچار پوسیدگی نشوند و این محصول از بروز بسیاری از مشکلات دندانی از جمله رشد پلاک آسیب‌زا جلوگیری می‌کند.

دکتر باقری با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده بالغ بر ۸۰ درصد کودکان دارای حداقل یک دندان پوسیده هستند خاطر نشان کرد: باید بر روی موضوع فرهنگ سازی سلامت به ویژه سلامت دهان و دندان بیش از پیش کار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مادران باردار یکی از گروه های نیازمند بررسی وضعیت دهان و دندان هستند و این گروه باید قبل از بارداری و پس از زایمان به دندانپزشک مراجعه کنند.

دکتر باقری با بیان اینکه بحث شواهد قطعی در کنترل پوسیدگی در تمامی دوران‌ها از جمله دوره بارداری بسیار حائزاهمیت بوده و هست، خاطرنشان کرد: در این خصوص نباید تحت تاثیر اخبار نادرست فضای مجازی که بسیاری از شایعات همچون “عقیم سازی به واسطه مصرف فلوراید” قرار بگیریم.

رئیس مرکز تحقیقات مواد دندانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خمیردندان حاوی فلوراید به مراتب اثربخش‌تر از نمونه فاقد آن بوده و این سخن که گفته می‌شود فلوراید برای دندان مضر است کاملاً کذب است و ما تاثیرات آن در سلامت دهان و دندان افراد مصرف کننده این نوع از خمیردندان‌ها دیده‌ایم.

دکتر باقری با بیان اینکه ما در کنار خودمراقبتی بر مصرف به‌اندازه فلوراید و عدم افراط و تفریط آن به مانند سایر مواد مفید و موثر تاکید داریم و اینگونه نیست که این قلم موثر است به هر میزان که بخواهیم می‌توانیم استفاده کنیم، بیان کرد: در پیشگیری از پوسیدگی محصولی مشترک با ترکیب شیر و فلوراید تولید شد، خمیر دندانی که برای گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان استفاده می‌شود تا که دچار پوسیدگی نشوند و این محصول از بروز بسیاری از مشکلات دندانی از جمله رشد پلاک آسیب‌زا جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما از روش‌های ارزان‌تر برای ترکیب پروتئین شیر و فلوراید استفاده کردیم و ویژگی‌های موثر آن در ترمیم ضایعات پوسیدگی روی مینای دندان دیده شد؛ همچنین اثرات آنتی‌باکتریال آن هم دیده شد و نشان داد که می‌تواند اثری کنترلی در این خصوص داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی مشهد در پایان گفت: ما همچنین در خصوص ساخت آدامس حاوی فلوراید هم کار کردیم و هم‌اکنون در جریان مذاکرات آن با شرکت تولید کننده هستیم و امیدواریم که هرچه زودتر به نتیجه برسد و وارد فاز تولید بشود.

اشتراک این خبر در :