کیاپرس /رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که تنش شدید و مداوم می‌تواند منجر به اختلالات روحی- روانی و بدنی شود.

پروفسور علی گرجی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه گرچه تنش به میزان کم و متعادل می‌تواند سبب تولید انگیزه در انسان شده و باعث پیشرفت وی شود ولی گاهی ‌عدم مدیریت صحیح تنش‌های روزمره و تداوم آن‌ها سبب ایجاد بیماری‌های متفاوت می‌شود، گفت: یکی از راه‌هایی که بعضی از این افراد برای آرام کردن خود در مقابل تنش‌ها بر می‌گزینند، استفاده از مواد مخدر یا الکل است .

وی با بیان اینکه استفاده از مواد مخدر و یا الکل گرچه ممکن است برای ساعاتی با ایجاد یک حالت سرخوشی کاذب بتواند ما را از دلشوره و دلواپسی رها کند ولی در دراز مدت اثر تشدید کننده‌ای بر روی تنش‌ها خواهد داشت، خاطر نشان کرد: تحقیقات متعدد در کشورهای متفاوت نشان داده است که شانس استفاده و اعتیاد به مواد مخدر و الکل در کسانی که تحت تنش قرار دارند بیشتر از سایر افراد است .

تنش؛ عامل اصلی در مصرف مجدد مواد مخدر پس از ترک آن است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه گرچه عوامل متعددی نظیر شرایط محیطی، دوستان ناباب و … می‌توانند در این امر موثر باشند، اما تنش‌های مزمن در دوران کودکی و بلوغ نقش موثری در مصرف و اعتیاد در دوران نوجوانی و جوانی بازی می‌کنند، تصریح کرد: اگر تنش‌های مزمن سبب ابتلا فرد به بیماری‌های متفاوت اضطرابی نظیر اختلال تنش پس از ضربه شود (نظیر اضطراب پس از جنگ یا تصادفات رانندگی)، شانس مصرف و اعتیاد به مواد مخدر به شدت افزایش پیدا می‌کند، به طوری که در بعضی از بررسی‌ها تا ٧۵ درصد افراد مستعد به رفتارهای بیمار گونه مصرف الکل یا مواد مخدر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این میان نقش عوامل ژنتیکی و خصوصیات فردی در تمایل به مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آن نقش مهمی بازی می‌کند؛ این بدان معنا است که به‌عنوان مثال چند تن از کودکان یک خانواده می‌توانند در معرض تنش‌هایی نظیر درگیری مداوم والدین، طلاق، مرگ و میر و جدایی از والدین و … باشند، اما تنها بعضی از آن‌ها دچار اعتیاد می شوند، تصریح کرد: مدیریت صحیح تنش‌ها باعث می‌شود که از شدت آن‌ها کاسته و از مزمن شدن آن‌ها جلوگیری شود. (روش‌های آرام‌سازی و ورزش)، گوش فرا دادن به موسیقی آرام‌بخش، پرداختن به تفریحات و شاد بودن حتی برای دقایقی در طول روز نقش بسیار مهمی در پیشگیری از مزمن شدن تنش‌ها و اثرات تخریبی متعاقب آن نظیر اعتیاد دارد.

پروفسور گرجی با اشاره به اینکه اگر احساس می‌کنید که به خاطر تنش‌های بی پایان زندگی‌تان تمایل به مصرف مواد مخدر یا الکل پیدا کرده‌اید، آن را از دوستان معتمد یا افراد بزرگ خانواده پنهان نکنید، اظهار کرد: در مورد تنش‌ها و تمایلات غیر طبیعی متعاقب آن با دیگران صحبت کنید؛ صحبت کردن نه تنها باعث تخلیه تنش‌هایتان می‌شود بلکه سبب می‌شود تا به خطر رفتارهای غیرطبیعی متعاقب آن بیشتر بیندیشید و کنترل رفتارهایتان را بهتر در دست بگیرید.

وی گفت: اگر فرد معتمدی برای صحبت کردن پیدا نمی‌کنید یا صحبت با اطرافیانتان کمکی نمی‌کند، با یک مشاور خبره به بحث و گفتگو بنشینید تا راه‌های جدیدی را به شما نشان دهد.

اشتراک این خبر در :