کیاپرس/وسواس نوعی اختلال است که ذهن و رفتار فرد را طوری درگیر می کند که تمام امور روزانه او را تحت تاثیر قرار می دهد و از انجام کار های روزانه و رسیدگی به آن ها به طور نرمال جلوگیری می کند.

ممکن است خیلی از ما به این حس دچار باشیم اما تا زمانی که سبب آسیب به زندگی روزمره ما نشود نمی توان گفت وسواس داریم.

متخصص طب سنتی ایرانی در این مورد گفت: وسواس به ۲ نوع ، فکری و عملی تقسیم می شود که علت ایجاد آن در طب ایرانی تجمع سودا ، اخلاط یا بخارات سودای به سمت مغز است. گاهی سودا به سمت قلب می رود و این افراد می گویند که دلم می گیرد.

دکتر غلامرضا کردافشاری در برنامه طبیب؛ به کنترل موضوع وسواس براساس منابع طب سنتی ایرانی پرداخت و راهکارهایی در این زمینه ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بخارات سودایی چطور ایجاد می شود؟، افزود: خیلی از غذاهایی که ما می خوریم سودازا هستند و آن را ایجاد می کنند.

کردافشاری ادامه داد: براساس منابع طب ایرانی، کسانی که مستعد وسواس هستند نباید غذاهایی مانند بادمجان، ماکارونی و گوشت گاو و گوساله بخورند.

متخصص طب سنتی ایرانی بیان داشت: این غذاها به ذاته سودازا هستند. افراد دارای وسواس هم باید از مصرف این غذاها پرهیز کنند.

وی افزود: در صورتی که مبتلایان به وسواس با نظر روان پزشکان از داروها مورد نیاز استفاده کنید اما تا زمانی که تغذیه خود را درست نکند، سودای آنان افزایش پیدا می کند به عبارتی اصلاح تغذیه، هضم و تقویت قوه هاضمه بدن برای رفع این مشکل، خیلی مهم است.

وی افزود: یکی از داروهایی که ضد سودا است و باعث می شود انواع وسواس کم شود، “ماءالجبن” یا همان “آب پنیر” است.

وی به نحوه تهیه این غذا اشاره کرد و گفت:مقداری شیر را بجوشانید، قدری سرکه یا آب لیمو در آن بریزید تا شیر بریده شودو سپس آب اش را جدا کنید.

وی ادامه داد: سپس مقدار ۲ قاشق افتیمون اضافه کنید و آن را بجوشانید، عصاره آن را بگیرید و با تمرهندی بخورید.

وی با اشاره به اینکه این محصول در برطرف کردن سودای بدن فوق العاده موثر است، گفت: این محصول روزانه ۳ وعده میل شود که وعده اول آن صبح ناشتا و ۲ وعده دیگر در روز هم بایو استفاده شود، در هربار مصرف هم مقداری تحرک بدنی داشته باشید تا زودتر در بدن اثر کند.

متخصص طب سنتی ایرانی گفت: دارچین ضد وسواس است، این محصول برای کنترل همه نوع وسواس موثر است.

وی افزود: برخی افراد وقتی عرق یا دمنوش دارچین را می خورند، ممکن است اذیت شوند، لذا بهتر است یک سوم قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک قاشق عسل مخلوط کنند و صبح ناشتا و آخر شب آن را میل کنند.

وی افزود: این محصول سبب می شود تا ترس، اضطراب، دلهره و وسواس به سمت بهبودی برود به عبارتی اثرات خوبی برای رفع وسواس دارد. افراد پس از ۲ هفته مصرف مداوم، اثرات خوب آن را خواهند دید.

وی بیان داشت: بادکش روزانه ۲ تا ۳ بار در ناحیه نقره سبب آرامش می شود و در نتیجه وسواس کم شود.

انتهای ناحیه پس سری که به گردن متصل می شود، گودی دارد که به آن ناحیه نقره گفته می شود.

متخصص طب سنتی ایرانی افزود: گاهی اوقات، هجامت این نقطه در کاهش وسواس موثر است.

وی افزود: درفضای مجازی اعلام شده، هجامت این نطقه ممکن است فراموشی بیاورد که این مطلب صحیح نیست.

وی افزود: با این کار، افراد کارهای ناپسند از جمله وسواس را فراموش می کند نه اینکه حافظه خود را از دست بدهد.

متخصص طب سنتی ایرانی ادامه داد: اسطوخودوس، افتیمون و بابونه چیزهایی هستند که سودا را از سر بیرون می کشند.

وی افزود: یکی از چیزهایی که اخلاط را از بدن بیرون می کشد سنا، گل سرخ و روغن بادام شیرین است آنها می توانند وسواس را بهبود ببخشند.

وی ادامه داد: انواع سوپ های رقیق می تواند سودا را از بدن خارج کند. برخی از آش ها مانند آش ابغوره، هم این کار می تواند انجام دهد.

اشتراک این خبر در :