مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت و رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته هر ایرانی چهار برابر میانگین جهانی دارو مصرف می کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی آبادان، ˈ محمد اسماعیل مطلق ˈ روز سه شنبه میانگین مصرف داروی تزریقی در جهان را 11 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین مصرف این داروها در ایران 46 درصد می باشد.
وی مصرف خودسرانه دارو را شایع ترین علت مسمومیت در جهان خواند و اظهار کرد: سالانه 1/1 بیلیارد دلار در دنیا صرف درمان و بررسی مشکلات ناشی از عوارض دارویی می شود.

مدیرکل دفتر سلامت جعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: ایران از نظر مصرف دارو بین 20 کشور نخست دنیا و در آسیا بعد از چین در رتبه دوم قرار دارد.

وی گفت: 20 درصد کل داروهای مصرفی در کشور به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف می شوند.

مطلق افزود: هر ایرانی به صورت متوسط در سال 339 بار دارو مصرف می کند که به صورت متوسط سالانه بیش از 10 هزار مورد عوارض ناشی از مصرف نادرست دارو در ایران گزارش می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد ایرانی ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می کنند، اظهار داشت: سالانه چهار هزار میلیارد ریال بدلیل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در کشور هدر می رود.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: برخی از والدین برای کودکان خود درخواست آنتی بیوتیک می کنند و 60 درصد آنها نمی دانند که آنتی بیوتیک در برابر ویروس هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی کارایی ندارد.

وی گفت: در 50 درصد نسخه های دارویی در ایران آنتی بیوتیک تجویز می شود.

اشتراک این خبر در :