کیاپرس /فوق تخصص غدد ومتابولیسم گفت: باتوصیه ها و اقداماتی مانند کاهش وزن و مصرف دارو می توان روند بیماری را در افراد پیش دیابتی که در معرض ابتلا هستند را کند کرد و حتی آنها را به عقب برگرداند، اما مبتلایان به دیابت قابل برگشت نیستند.

دیابت نوعی بیماری مزمن است که در آن بدن نمی‌تواند از گلوکز استفاده یا آن را ذخیره کند. گلوکز نوعی قند است که اگر در خون جمع شود سبب بالا رفتن قند خون می‌شود.
دیابت زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت انسولین نباشد یا بدن نتواند از انسولین تولید شده به خوبی استفاده کند.

دکتر سید وحید یوسفی روز سه شنبه در برنامه زنده طبیب که از شبکه سوم پخش شد، افزود: در مرحله پیش دیابتی می توان فرد را به مرحله نرمال برگردانیم ولی از زمانی که فرد مبتلا به دیابت شد متاسفانه بیماری برگشت پذیر نیست.

وی ادامه داد: پیش دیابت مرحله مهمی است اما نباید از آن بترسیم بلکه باید بموقع آن را تشخیص و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد افرادی که قند خون آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی لیتر (mg/dL) است احتمال دارد طی یکسال به دیابت مبتلا شوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: افراد پیش دیابت که نه دیابت دارند و نه طبیعی هستند اگر ۵درصد کاهش وزن داشته باشند احتمال ابتلا ۵۰ درصد به حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

وی بیان داشت: قبلا به افراد پیش دیابتی فقط توصیه می شد که سبک زندگی را تغییر بدهند و وزن خود را کاهش دهند که توصیه های خوبی بود اما در مقالات و بررسی های علمی مشخص شده حتی در زمان پیش دیابتی می توانند عوارض خفیف بیماری را داشته باشند.

وی تاکید : افرادی قند خون شان بیشتر از ۱۰۰ و تا ۱۲۵ میلی‌گرم بر دسی لیتر (mg/dL) است حتی توصیه به مصرف دارو هم می شود.

یوسفی افزود: اگر قندخون ناشتای افراد کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر (mg/dL) باشد را طبیعی در نظر می گیریم به عبارتی برای این وضعیت تقریبا نگرانی نداریم.

وی ادامه داد؛ همچنین ۲ ساعت بعد از صرف غذا کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر (mg/dL) باشد، این فرد فعلا از بیماری دیابت فاصله دارد اما بهتر است سالیانه قند خون خود را چک کند.

اشتراک این خبر در :