کیاپرس /رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری تب مالت از دام به انسان و بیشتر از طریق فرآورده های دامی که به روش غیر بهداشتی تهیه و نگهداری شده اند به انسان منتقل می شود که به دلیل شرایط خاصی که برای مبتلایان ایجاد می کند به بیماری هزار چهره معروف است.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه تب مالت از شیر نجوشیده و فرآورده های دامی که مدت زمان کافی جوشانده نشده است از حیوان به انسان متتقل می شود، خاطر نشان کرد: سایر محصولات دامی از قبیل پنیر و خامه تهیه شده از شیر خام و نجوشیده و غیر پاستوریزه و بخصوص آغوز و فله نیز امکان انتقال بیماری تب مالت به انسان را دارد.

وی با بیان اینکه تماس مستقیم از راه چشم یا از طریق تماس خراشها و جراحات پوست با ترشحات، مواد دفعی، یا بافتهای حیوانات آلوده یا اشیاء آغشته به ترشحات عفونی، مصـرف بافتها، مواد غذایی یا مایعات حـاوی باکتری مانند پنیر تازه، خامه و سرشیر، زمینه های انتقال بیماری هستند، ادامه داد: علاوه بر محصولات دامی لبنی ،گوشت، اعضاء و خون تمامی انواع حیوانات نیز می تواند بیماری تب مالت را منتقل کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه انتقال تنفسی از طریق استنشاق ذرات عفونی معلق در آغل، اصطبل نیز می تواند موجب انتقال این بیماری از حیوان به انسان شود عنوان کرد: مصرف جگر خام و گوشت خام و نیم پز از دیگر راه های انتقال بیماری از حیوان به انسان است؛ بیشترین منبع شیوع بیماری از عادات غذایی نامناسب و غیر بهداشتی است.

دکتر نهبندانی افزود: تب و لرز شدید، تعریق عصرگاهی و شبانگاهی به حدی که تمام بستر بیمار از تعریق خیس می شود، درد عمومی، درد عضلات پا به نحوی که بیمار امکان راه رفتن ندارد و ترجیح می دهد در بستر استراحت کند از جمله علایم این بیماری است.

وی ابراز کرد: وقتی که برخورد با منبع عفونت مستمر باشد، چه از راه نوشیدن شیرخام و یا تماس شغلی، تعیین زمان دقیق آلودگی و دوره نهفتگی مشکل خواهد بود. اما در مواردی که عفونت بدنبال یک تماس مشخص باشد، دوره نهفتگی اغلب بین ١ تا ٣ هفته است.

دکتر نهبندانی خاطر نشان کرد: علائم بیماری تا حد زیاد وابسته به نوع عامل بیماری است و بر اساس شدت بیماری به اشکال حاد، تحت حاد، مزمن و موضعی بروز مینماید .در نوع حاد بیمار گرفتار لرز ناگهانی، درد عمومی بدن بخصوص درد پشت بوده و عرق شدید دارد؛ بیمار اشتهای خود را از دست داده و از ضعف و سستی شکایت دارد که در بازه زمانی سه ماه رخ می دهد.

وی افزود: در نوع تحت حاد، اغلب اوقات حالت تب دار اولیه وجود نداشته و آغاز آن بی سروصدا میباشد ولی گاهی بدنبال مرحله تبدار نوع حاد شروع میشود. شکایت اصلی بیمار از ضعف و خستگی است و علائم بعد از یک دوره تب دار برای سالها باقی میماند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بسته به منبع ویروس که از کدام حیوان انتقال بیماری انجام شده باشد شرایط بیمار متفاوت است مثلا از نوع گوسفند و یا بز اگر بیماری منتقل شود به مراتب سخت تر از ابتلا از نوع گاو است.

دکتر نهبندانی از شهروندان خواست تا حد امکان از شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت استفاده از شیر های سنتی حتما قبل از مصرف شیر به مدت ٣‏- ۵ دقیقه جوشانده شود.

اشتراک این خبر در :