کیا پرس: محصولات دست کاری شده ژنتیکی (GMO) و تاثیرات مضر آنها بر روی محیط زیست و سلامت انسان – قسمت سوم
راه کارهای اجتناب از خرید محصولات دست کاری شده ژنتیکی
۱) شما می توانید به موسساتی که برچسب ۱۰۰% Certified Organic دارند اعتماد کنید که آرم هایی چون (USDA) United States Department of Agriculture، (QAI) Quality Assurance International، Oregon Tilth و California Certified Organic Farmers (CCOF) دارند. اگر روی محصولی تنها واژه ارگانیک نوشته شده است، نمی توان مطمئن بود که این محصول دستکاری شده نیست. در حقیقت این محصولات ممکن است شامل ۳۰% مواد دستکاری شده باشند. دولت آمریکا و کانادا به کارخانجاتی که محصولات GMO دارند، اجازه نمی دهد که از برچسب ۱۰۰% Certified Organic استفاده کنند.
۲) از Plu (Price Look Up) ثبت شده بر روی میوه ها و سبزی ها که در مقاله قبلی توضیح داده شد، برای تشخیص اینکه محصول خریداری شده ارگانیک است، دستکاری شده ژنتیکی است یا از سموم و کود شیمیایی برای مبارزه با آفات در زمان رشد این محصولات استفاده شده است، بهره ببرید.
۳) گوشت هایی را خریداری کنید که بر روی آنها کلمات ۱۰۰% Grass-Fed یا Pasture Fed100% نوشته شده باشند، زیرا به برخی ازگاوها در اواخر عمرشان ذرت های GM با هدف افزایش چربی عضلانی می دهند. درمورد خرید مرغ و تخم مرغ حتما به برچسب ۱۰۰% Certified Organic دقت کنید. در مورد خرید ماهی هم پیشنهاد می شود که حتما Wild Fish خریداری کنید، زیرا ممکن است که ماهی های پرورشی با دانه های دستکاری شده ژنتیکی پرورش یافته باشند.
۴) به دنبال خرید محصولاتی باشید که بر روی آنها برچسب Non-GMO یا GMO-Free وجود دارد.
۵) سعی کنید که از Local Markets خرید کنید، زیرا بیشتر غذاهای دستکاری شده ژنتیکی از مزارع بزرگ صنعتی می آیند. در این زمینه می توانید در اشتراک Community Supported Agriculture Farm (CSA) ثبت نام کنید یا اگر به صورت هفتگی برای خرید محلی می روید، از کشاورزان در مورد بذرهایشان سوال کنید زیرا ممکن است بعضی از آنها از بذرهای GM استفاده کنند.
۶) سعی کنید خودتان در منزل آشپزی کنید و از خرید Fast Foods و هر غذایی که در Box یا Bag می آید اجتناب کنید. همچنین از مصرف غذاهای سرخ شده، فرآوری شده یا فریز شده خودداری کنید، مگر اینکه نوع مواد تشکیل دهنده و نوع روغنی که در طبخ یا سرخ شدن غذا از آن استفاده شده است، بر روی آن نوشته شده و از روغن های دستکاری شده در آنها استفاده نشده باشد.
۷) اگر امکان باغبانی برایتان وجود دارد سعی کنید خودتان با استفاده از بذرهای Non-GMO، سبزی و میوه را در باغ یا باغچه منزلتان پرورش دهید. برای این منظور می توانید به سایت های SEED Servers و Seeds News مراجعه نمایید.
۸) بسیاری از محصولات لبنی حاوی GMO هستند و برخی از کشاورزان به گاوهای خود هورمون های دستکاری شده ژنتیکی rBGH/rBST تزریق می کنند یا آنها را با محصولات دستکاری شده ژنتیکی تغذیه می نمایند. در اینگونه موارد به دنبال خرید محصولات لبنی rBGH free و rBST free و برچسب Organic 100% Certifiedباشید.
۹) از Shopping Guide ها استفاده کنید. مرکز ایمنی مواد غذایی یک نرم افزار آیفون و اندروید را طراحی کرده است که به پیدا کردن محصولات فاقد GMO کمک می کند. همچنین می توانید اپلیکیشن Non-GMO Project Shopping Guide را دانلود و از آن استفاده کنید.
۱۰) با شناسایی محصولاتی که بیشترین احتمال GMO را دارند می توانید از خرید آنها اجتناب کنید. گیاهان و مواد غذایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند شامل سویا و فرآورده های آن مانند شیر یا روغن سویا، توفو، ذرت و فرآورده های آن مانند آرد ذرت، روغن ذرت، نشاسته ذرت، گلوتن و شربت ذرت، روغن کلزا (کانولا)، چغندر قند و شکر و قند حاصل از آن، کتان(پنبه) و روغن پنبه دانه، یکی از روغن های رایج در درون Vegetable Oil ، پاپایا هاوایی ،زوچینی (کدو سبز)، اسکواش زرد تابستانی هستند که برای خرید این مواد باید حتما به برچسب ۱۰۰% Certified Organic توجه کرد.
۱۱) اگر به رستوران می روید می توانید از مدیر رستوران در مورد ترکیبات استفاده شده در طبخ غذا سوال کنید و اگر متوجه شدید که در طبخ غذا از محصولات ارگانیک استفاده نمی کنند، باید از خوردن توفو، لوبیا، چیپس، ذرت و هرگونه محصولات حاوی ذرت و سویا اجتناب کنید. بیشتر خوردنی هایی که قند دارند، از مشتقات GMO هستند. همچنین بپرسید که از چه نوع روغنی برای پخت و پزاستفاده می کنند. اگر از روغن نباتی، مارگارین، روغن پنبه دانه یا روغن ذرت استفاده می کنند، از ایشان درخواست کنید که اگر می توانند غذای شما را با روغن زیتون یا روغن هسته انگور آماده کنند.
۱۲) فریب واژه های Natural یا all-Natural را نخورید، زیرا استفاده از این واژه ها یک نوع بازاریابی هوشمندانه است. مطالعات نشان داده اند که مصرف کنندگان واژه Natural را به واژه Organic ترجیح می دهند.
در نهایت راهکاری که برای نجات دنیا باید انجام شود، بازگشت به روش کشاورزی سالم و سنتی و روی آوردن به محصولات دامی و کشاورزی ارگانیک است.
دکتر پرستو چمن رخ
فوق تخصص میکروب شناسی پزشکی از دانشگاه مریلند آمریکا
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
_gac_
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
Marketing cookies are used to follow visitors to websites. The intention is to show ads that are relevant and engaging to the individual user.