بی‎توجهی شرکت «آسمان» به محدودیت پرواز خلبان

کیا پرس:سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

مقصر سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعلام شد: بی‎توجهی شرکت «آسمان» به محدودیت پرواز خلبان / خلبان در سال 88 عمل جراحی قلب باز انجام داده بود؛ او مجاز به پرواز با یک کمک‌خلبان نبود / آتش‌سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران کذب است

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸  تاکید کرده است: خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از ۹ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل  آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛

۱- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

۲- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

۳-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت های توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ «کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. »

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی  و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.

کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده ، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

اخبار مرتبط

  • تیر 14, 1404
وقفه درمانی سرطان در جنگ احتمال عود بیماری را افزایش می‌دهد

وقفه درمانی سرطان در جنگ احتمال عود بیماری را افزایش می‌دهد رئیس انجمن رادیوآنکولوژی ایران هشدار داد: اختلالات درمانی ناشی از شرایط جنگی، احتمال عود سرطان را افزایش می‌دهد. وی از آمادگی برای راه‌اندازی سیستم‌های مجازی و بین‌شهری درمان سرطان با همکاری وزارت بهداشت خبر داد. به گزارش کیاپرس، دکتر علی مطلق در گفت‌وگو با وبدا با اشاره به آسیب‌پذیری بیماران سرطانی در شرایط جنگی اظهار کرد: «بیمارانی که در مرحله درمان فعال هستند بیش از همه در معرض آسیب قرار دارند. هر میزان تأخیر…

  • تیر 14, 1404
چگونه می‌توان به بیماران قلبی در شرایط بحرانی کمک کرد؟

چگونه می‌توان به بیماران قلبی در شرایط بحرانی کمک کرد؟  کیاپرس: یک متخصص قلب و عروق و فوق‌تخصص آنژیوپلاستی با بیان نکاتی کلیدی برای حفظ سلامت بیماران قلبی در شرایط بحرانی، بر اهمیت توجه به جسم و روان این بیماران تأکید کرد. به گزارش کیاپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر رضا روان‌پارسا، متخصص قلب و عروق و فوق‌تخصص آنژیوپلاستی گفت: مراقبت از سلامت جسم و روان، به‌ویژه برای بیماران قلبی در شرایط بحرانی، اهمیت زیادی دارد. استرس شدید می‌تواند سلامت این بیماران را به‌طور…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار گذشته

وقفه درمانی سرطان در جنگ احتمال عود بیماری را افزایش می‌دهد

وقفه درمانی سرطان در جنگ احتمال عود بیماری را افزایش می‌دهد

رابطه مصرف لبنیات و کابوس‌های شبانه تأیید شد

رابطه مصرف لبنیات و کابوس‌های شبانه تأیید شد

ضرورت تسریع در ایجاد ذخایر راهبردی جدید اورژانس کشور

ضرورت تسریع در ایجاد ذخایر راهبردی جدید اورژانس کشور

چگونه می‌توان به بیماران قلبی در شرایط بحرانی کمک کرد؟

چگونه می‌توان به بیماران قلبی در شرایط بحرانی کمک کرد؟

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص دقیق‌تر سرطان پستان؛ شانس بیشتر برای درمان هدفمند

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص دقیق‌تر سرطان پستان؛ شانس بیشتر برای درمان هدفمند

چگونه شکایت کنیم و از کیفیت خدمات بیمه سلامت مطمئن باشیم

چگونه شکایت کنیم و از کیفیت خدمات بیمه سلامت مطمئن باشیم
enemad-logo