پلیس سایبری مازندران نسبت به خرید آنلاین هشدار دادانسان امروزی همواره به دنبال روش های دستیابی به سود بیشتر و معرفی خود و کسب و کارش به جهانیان است و از هر روش یا متدی که بتواند به کمک آن، خود را و محصولش را عرضه کند، استفاده می نماید.
با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و طیف وسیعی از افراد که در این شبکه ها فعالیت می کنند که هر کدام از این افراد می توانند مشتریان بالقوه کسب و کارها باشند، شرکت ها و تجار نیز از این فرصت ها برای مطرح نمودن خود و محصولاتشان استفاده می کنند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی به فعالیتی اطلاق می شود که طی آن افراد در راستای دستیابی به اهداف تجاری و یا ایجاد یک باور اجتماعی از طریق شبکه های اجتماعی به مطرح نمودن محصول، برند یا ایده خود می پردازند.
از آنجا که شبکه های اجتماعی به دو نوع شبکه های موبایلی و دیگر شبکه های اجتماعی تقسیم می شود و شبکه های موبایلی امروزه بسیار فراگیر شده است، بیشتر از شبکه های موبایلی همانند اینستاگرام برای بازاریابی و طرح محصولات خود استفاده می کنند. دلیل این کار این است که اولاً زمانی که شما یک تبلیغات یا هر موضوعی را از جانب دوستان و آشنایان خود دریافت می کنید، می توانید به آن اعتماد کنید و بیشتر مورد توجه شما قرار می گیرد و با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد از اقوم و آشنایان از شبکه های موبایلی استفاده می کنند، بنابراین سرمایه گذاری و فعالیت روی تبلیغات در شبکه های موبایلی بسیار مد نظر تجار و کسب و کارها قرار گرفته است.
حسن این شبکه ها و استفاده از آن برای کسب و کارهای اینترنتی این است که می توانند با یک فعالیت ساده و طراحی عکس های جذاب با مفاهیم جذاب، به بازار مصرف کننده و تعداد بیشتری از مشتریان بدون نیاز به هزینه گزاف تبلیغاتی دسترسی داشته باشند، اما گاهی در بین این کسب و کارهای قانونی، کلاهبرداران نیز به فعالیت می پردازند و با جلوه دادن خود به عنوان یک شرکت مطرح، اقدام به فروش محصولات جعلی یا حتی غیر واقعی کرده و از کاربران سود جویی می نمایند.
نقاط تاریک بازاریابی شبکه های اجتماعی که منجر به سوء استفاده و کلاهبرداری می شود، به صورت زیر می باشد: ۱- گاهی اوقات اصلاً کالایی مطرح نیست و در واقعیت محصولی برای فروش وجود ندارد و کلاهبرداران با این عنوان که اجناس را از ترکیه ، آمریکا یا اروپا می آورند، ابتدا به دریافت سفارش و پول آن از سمت کاربر می پردازند و به آن ها وعده می دهند که کالای مد نظر شما را سفارش داده ایم تا از کشور های خارجی به دستمان برسد و پس از کسب پول از شما، پس از چند ماه دوندگی و پیگیری متوجه می شوید که اصلاً شرکت یا کالایی وجود ندارد و همه چیز یک کلاهبرداری ساده و در عین حال بی دردسر برای کلاهبردار بوده است.
۲- گاهی اوقات یک محصول با کیفیت را در صفحه اینستاگرام خود ارائه می دهند اما شما با دیدن این عکس آن را خریداری می کنید و در هنگام دریافت محصول، با یک کالای کاملاً متفاوت از نظر کیفیت مواجه می شوید که نه تنها از نظر قیمت بلکه از نظر کیفیت نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد.
۳- حتی گاهی با دفاتر خدماتی چون خدمات آرایشی، پوست و زیبایی مواجه می شوید که از طریق یک تبلیغات جذاب در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی، شما را جذب می کنند تا از خدمات آن ها استفاده کنید اما به هنگام مراجعه، با خدماتی به مراتب با کیفیت پایین تر مواجه می شوید که ارزش هزینه پرداختی شما را نداشته است.
۴-گاهی در تبلیغات شبکه های اجتماعی، با تور های بسیار ارزان قیمت تحت عنوان تور لحظه آخری مواجه می شوید که برخی از آن ها تورهایی واقعی و از جانب آژانس های هواپیمایی قانونی است اما گاهی نیز هیچ آژانس و توری مطرح نیست؛ بلکه این یک کلاهبرداری است که با یک تبلیغات جذاب به ازای دریافت پول گزاف ، از شما با وعده سفر به یک کشور خارجی، کلاهبرداری می کنند.
توصیه های پلیس فتا مازندران:
هیچ گاه قبل از رؤیت محصول در درب منزل ، هزینه ای برای خرید کالایی در شبکه های اجتماعی پرداخت نکنید.
هیچ گاه قبل از مراجعه به آژانسی که در شبکه های اجتماعی تبلیغات آن را دیده اید، هزینه ای را از طریق موبایل برای آن شخص واریز نکنید.
همواره سعی کنید از شرکت های معروف و شناخته شده حتی در شبکه های اجتماعی برای خرید استفاده کنید.
سخن آخر اینکه بازاریابی شبکه های اجتماعی به خودی خود کلاهبرداری نیست و یکی از شاخه های بازاریابی و فروش محصول است اما باید همه جوانب آن را کاملاً بررسی کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

اشتراک این خبر در :