تنظیم دقیق عرضه سوخت به مصرف کنندگان ناوگان حمل و نقل سنگین و نیمه سنگین که ترانزیت کالا و مسافر را در محورهای مواصلاتی انجام می‌دهند, یکی از برنامه‌هایی است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برعهده دارد و توزیع به هنگام سوخت مورد نیاز مصرف کنندگان‌در جایگاه ها از نکات مهمی بوده که براساس توزیع سهمیه مناسب نفت‌گاز مورد توجه قرار می‌گیرد.

بررسی کارشناسانه نشان می دهد‌ که نفت‌گاز مصرفی رانندگان خودروهای سنگین در ایران روزانه‌ بیش از۱۰۳ میلیون لیتر نفت‌گاز است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، برنامه برای مدیریت مصرف این سوخت نوید داده می‌شد.

طرح پیمایش که بر اساس میزان پیمایش خودروهای سنگین در ترانزیت کالا از مبدا‌ تا مقصد در کشور اجرا شد, زمینه برای مدیریت بیشتر بر مصرف سوخت‌ نفت‌گاز را‌ فراهم کرده است.

تحلیل‌ها در کشور بر این موضوع تمرکز کرده که با تنظیم میزان مصرف سوخت نفت‌گاز در خودروهای سنگین, میزان آلایندگی هوا نیز کاهش یابد.

اجرای طرح تخصیص سوخت خودروهای سنگین

حسین‌علی طالبی, مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری در گفت‌وگویی از تلاش برای اجرای کامل طرح تخصیص سوخت بر اساس طرح پیمایش خبر داد و اظهار‌ داشت: با ارتقای سامانه هوشمند سوخت از‌ این پس همه جایگاه‌های عرضه سوخت نفت‌گاز منطقه ساری به صورت آنلاین سوخت رسانی می‌کنند.

وی افزود: تعداد جایگاه عرضه سوخت در منطقه ساری, ۱۱۲جایگاه بوده که از میان این ۱۱۲ جایگاه, تعداد ۶۹ جایگاه، سوخت نفت‌گاز هم عرضه می‌کنند.

مدیر شرکت منطقه ساری با تشریح این موضوع که قبلا جایگاه‌های سوخت به شکل آفلاین سوخت‌رسانی می‌کردند افزود: با اجرای طرح تخصیص سوخت  نفت‌گاز و بر اساس طرح پیمایش، درهمه جایگاه‌ها نفت‌گاز در منطقه ساری به صورت آنلاین ،عرضه می‌شود.

طالبی با بیان اینکه در وضعیت آفلاین، گزارش سوخت‌گیری از حافظه کارت هوشمند سوخت دریافت می‌شد و درصورت قطع بودن شبکه، بر روی کارت هوشمند ثبت می‌شود گفت: گزارش آنلاین در بستر مخابراتی انجام و مبتنی بر اطلاعات ارسالی به مرکز سامانه هوشمند سوخت است.

وی تصحیح‌ خطا و یا مشکل را از ویژگی‌های طرح آنلاین برشمرد و با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای رفع مشکلات عرضه سوخت و اجرای برنامه مدیریت مصرف سوخت نفت‌گاز, تصریح کرد:  با آنلاین کردن جایگاه‌های عرضه سوخت نفت‌گاز، رانندگان از میزان سهمیه سوخت باقیمانده در کارت خود اطلاع دارند.

طالبی از انتقال  سوخت مرحله بعد به کارت سوخت رانندگان خودروهای مصرف کننده نفت‌گاز خبر داد.

نامشخص بودن میزان سهمیه سوخت نفت‌گاز

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری با بیان مشکلات سوخت‌گیری در جایگاه‌های با وضعیت آفلاین, تصریح کرد: در این وضعیت، رانندگان از میزان سهمیه باقیمانده خود باخبر نمی‌شدند و در صورت مصرف سهمیه سوخت، امکان انتقال سهمیه مرحله بعدی به کارت سوخت‌ وجود نداشت.

طالبی با تاکید بر اینکه مشخص نشدن میزان مصرف سوخت منجر به اعتراض و نارضایتی رانندگان ناوگان سنگین شد؛ گفت: اجرای سیستم آنلاین در جایگاه‌های سوخت با هدف رضایتمندی رانندگان  اجرا می‌شود.

استقرار سامانه هوشمند سوخت در استان

رئیس سامانه هوشمند سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری نیز گفت: ارتقای شبکه داخلی جایگاه‌ها، ارتقای ارتباط مرکز داده با جایگاه‌ها، تفکیک شبکه سامانه هوشمند سوخت در جایگاه‌ها از شبکه بانک ملت، امنیت مرکز داده و ارتقای نرم افزار سامانه هوشمند سوخت، از بخش‌های اصلی اجرای طرح آنلاین است.

محمد رنجبری گفت: طرح سهمیه بندی نفت‌گاز به صورت تخصیص سوخت براساس پیمایش خودرو ،از مهمترین دستاوردهای سامانه هوشمند سوخت است.

وی افزود: این طرح تسریع روند اجرای ارتباط شبکه داخلی جایگاه‌ها، آنلاین شدن ارتباط مرکز داده با جایگاه‌ها  و به‌روز‌رسانی و تعویض نرم افزارها را درپی دارد.

این کارشناس معتقد است: جلوگیری از قاچاق سوخت نفت‌گاز، توزیع عادلانه سوخت و ساماندهی تخصیص سهمیه نفت‌گاز در بخش‌های حمل و نقل و مسافربری،کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از نتایج اجرای طرح تخصیص سوخت نفت‌گاز بر اساس میزان پیمایش است.

با اجرای طرح تخصیص سوخت نفت‌گاز بر اساس پیمایش، سهمیه سوخت دارندگان وسایل گازوئیل سوز، برمبنای میزان عملکرد و بر اساس بارنامه‌ها و صورت وضعیت پیمایش خودرو، به صورت چند مرحله ای تعلق می‌گیرد.

در این طرح چنانچه سهمیه سوخت به ازای پیمایش  رانندگان کافی نباشد و فعالیت رانندگان زیاد باشد، سهمیه کشوری در نظر گرفته شده به رانندگان تعلق خواهد گرفت.

میزان مصرف سوخت نفت‌گاز مازندران تاکنون به بیش از ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است و این رقم در مقایسه با پارسال کاهش حدود ۸ درصدی را نشان می‌دهد./تسنیم

اشتراک این خبر در :