مبتلایان از خود درمانی، دست دادن و روبوسی خوداری نمایند/ گروههای در معرض خطر بیشتر مراقب باشند

شستشوی دستها و رعایت آداب تنفسی در پیشگیری از آنفولانزا اهمیت بسیاری دارد/ مبتلایان از خود درمانی، دست دادن و روبوسی خوداری نمایند/ گروههای در معرض

 

دکتر گویا با تاکید بر اینکه شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت و گوی اختصاصی با وب دا؛ ضمن بیان این مطلب گفت: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته های آینده احتمال افزایش و ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

دکتر گویا در تعریف بیماری آنفولانزا گفت : آنفولانزا یک بیماری به شدت مسری است که از طریق قطرات تنفسی و نیز دست آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند .

وی گفت : آنفولانزا از نظر ظاهری در ابتدا شبیه یک سرماخوردگی جلوه می کند . بیمار مبتلا، تب بالا ، درد و کوفتگی بدن ، سرفه ، گلو درد و آبریزش بینی و گاهی تهوع ، اسهال و استفراغ دارد .

دکتر گویا یاد آورشد : آنفولانزا از یک سرماخوردگی معمولی شدیدتر بوده و مدت آن نیز طولانی تر است.

وی گفت : بیماری آنفولانزا در برخی از افراد جامعه عوارض شدیدتری دارد و چنانچه به درستی مراقبت نشود حتی منجر به مرگ می شود .

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه افرادی در معرض خطر بیشتری قرار دارند گفت : افراد بالاتر از ۶۵ سال ، کودکان زیر ۵ سال ، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی مزمن ، خانم های باردار ، مبتلایان به دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند از جمله افراد در معرض خطر می باشند.

دکتر گویا یادآور شد: در این افراد آنفولانزا شدیدتر و پرعارضه تر است و چنانچه به موقع تحت درمان قرار نگیرند، منجر به مرگ می شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان این که مهمترین عارضه آنفولانزا گرفتاری دستگاه تنفسی است که منجر به ایجاد ذاته الریه می شود، گفت: بیماری آنفولانزا افراد پرخطر را بیشتر تهدید می کند .

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر آماری از ابتلا به این بیماری و یا مرگ ناشی از این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: آمار ابتلا به آنفولانزا از هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است.

وی گفت : این بیماری در استانهای کرمان، سیستان و بلوچستان بیش از استانهای دیگر بوده است و تا کنون ۱۶ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

دکتر گویا در عین حال گفت: البته این تعداد غیر معمول نبوده و معمولا در فصل شیوع آنفولانزا انتظار این که کسانی که در معرض خطر قرار دارند، بیشتر مبتلا شده و خطر بیشتری آنها را تهدید کند، وجود دارد.

دکتر گویا تصریح کرد: هر ۱۶ مورد این افراد در بیمارستان تحت مراقبتهای درمانی قرار گرفتند ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای ،اقدامات درمانی موثر واقع نشد.

وی گفت: انتظار می رود بیماری ظرف هفته ها ی آینده در سایر نقاط کشور نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: افرادی که از خارج از مرزها در حال بازگشت به کشور هستند و مسیرهای طولانی طی کرده اند و بیماری زمینه ای دارند باید بیشتر مراقب باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند.

وی گفت: از هرگونه خوددرمانی خودداری نموده و به پزشک مراجه نمایند.

دکتر گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمانهای دارویی ویژه قرار گیرند .

وی با تاکید بر این که شستشوی دستها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی گفت: رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود

اشتراک این خبر در :