سرگردانی بیماران بخاطر تایید دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان

image_pdfimage_print

بیمارانی که از دفترچه بیمه سلامت استفاده می‌کنند، برای بهره‌برداری از مزایای آن در خدمات بستری و پاراکلینیکی، باید دفترچه و پرونده آنان به تایید بیمه سلامت برسد. در استان مازندران و سایر استان‌ها، برای رفاه حال بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، کارشناسانی در بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند تا با رویت دفترچه و پرونده بیمار، نسبت به تایید اطلاعات مندرج در پرونده با مشخصات بیمه شده اقدام کنند.

بیمارانی که ماهانه از حقوقشان بابت خدمات بیمه‌ای کسر و به حساب بیمه واریز می‌شود، در شرایط بیماری و مراجعه به بیمارستان باید بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. مفهوم ارباب رجوع در این موضوع کاملاً پیداست. بیمه شده‌ها هزینه‌ای را برای روز مبادا به بیمه پرداخت می‌کنند تا سازمان بیمه‌گر، خدمات خود را به بیمه‌شونده در موقع لزوم و بر اساس آنچه که در قانون آمده ارائه کند.

اما این مقدمه به این خاطر نوشته شده که در برخی موارد، بیمه سلامت خود را ارباب می‌داند و بیمار باید برای درخواست تایید ارائه خدمات درمانی به دنبال آن‌ها التماس کند. اگر پرونده بیمار به هر دلیلی، حتی نبودن کارشناس بیمه، مورد تایید قرار نگیرد و ممهور به مهر بیمه سلامت نشود، بیمار باید هزینه را به صورت آزاد پرداخت کند.

در موارد زیادی دیده شده که بیماران به خاطر تایید دفترچه بیمه سلامت با برخورد نامناسب برخی کارشناسان روبرو بوده‌اند. البته در روزهای تعطیل هم مشکلاتی بوجود می‌آید، اما نبود کارشناس در روز غیر تعطیل به خاطر حضور در کنفرانس، موضوع جالبی بود که وادار به نوشتن این مطلب شدم.

روز دوشنبه، در حالی که برای بیماری خودم به بیمارستان امام (ره) ساری مراجعه کردم، با تجمع چندین همراه بیمار جلوی اتاق کارشناسان مواجه شدم و برخورد عجیبی را مشاهده کردم. بیماران چشم‌انتظار کارشناسان بیمه بودند و ظاهراً کارشناسان در همایشی در شهرستان آمل بودند. پیرمردی می‌گفت من هزینه آزاد برای ترخیص بیمار ندارم و در صورت تایید نشدن دفترچه‌ام باید هزینه آزاد پرداخت کنم، و به خاطر این موضوع اشک در چشمانش جمع شده بود.

بیمار دیگری به نام ف.ب. نیز بسیار عصبانی بود که زمان زیادی برای تایید دفترچه بیمه پشت در اتاق کارشناسان منتظر مانده است. کارشناس بیمه تأمین اجتماعی که پس از مدتی درب اتاق کارشناسان را با کلید خود باز کرده بود، با منت فراوان می‌گفت: من هم باید در همایش بودم، ولی به خاطر بیماران و با اختیار خودم در این بیمارستان حضور پیدا کردم.

با پیگیری‌های انجام شده، مدیر کل بیمه سلامت مثل همیشه پاسخگو نبود و تماسی که با مسئول روابط عمومی داشتم نیز به خاطر حضور در همان همایش یا سمینار بی‌نتیجه ماند. تماس با موبایل به علت سروصدای همایش به جایی نرسید. به هر حال، با تلاش زیاد، هماهنگی انجام شد و در نهایت، کارشناس بیمه دیگری به بیمارستان امام ساری اعزام شد و مشکل بیماران حل شد.

سوال اینجاست که اگر بیماران کسی را برای پیگیری نداشتند، چقدر باید منتظر می‌ماندند؟ آیا زمانی که کارشناسان به هر دلیلی نمی‌توانند در محل کار خود حضور یابند، نباید جایگزینی داشته باشند؟

پایگاه خبری کیاپرس نیز با تلاش فراوانی که برای دریافت پاسخی از سوی مدیرکل بیمه سلامت انجام داد، موفق نشد. بیمارانی که به فرموده مقام معظم رهبری، جز درد بیماری نباید درد دیگری داشته باشند.

اینجاست که باید اداره کل بیمه سلامت استان مازندران یک بار دیگر مفهوم تکریم ارباب رجوع را مرور کند. به امید آن روز.

ح.م

این سایت توسط سید حسن موسوی کیاسری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه های خبری فعالیت می کند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo