سرپرست امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور : فناوری های روز جایگزین شیوه های سنتی در ثبت اسناد می شود

سرپرست امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : بهره گیری از فناوری های روز جایگزین راه و رسم سنتی انجام امور در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می شود.
محمد مهدی انجم شعاع در آیین افتتاح کانون سردفتران و دفتریاران مازندران در ساری افزود : در اذهان عمومی و جامعه سازمان ثبت اسناد و املاک به کندکاری و سنتی انجام دادن امور و فعالیت ها مشهور است که باید برای حذف این ذهنیت که مانع بزرگی برای پیشرفت و انجام کارهای ثبت اسناد می شود ، تلاش کرد.
وی از سردفتران و دفتر یاران به عنوان امانتداران ثبتی و حقوقی جامعه نام برد و ادامه داد : این افراد به خاطر نوع فعالیتشان در حفظ نظم اجتماعی تاثیر بسزایی دارند.
انجم شعاع عمده اختلافات و تراکم پرونده در محاکم قضایی را ناشی از آسیب های اجتماعی دانست و گفت : اکنون وضعیت تراکم پرونده های قضایی و حقوقی در محاکم بحرانی شده است.
وی با تاکید بر اینکه شیوه های اعمال شده در گذشته در کاهش پرونده های قضایی و حقوقی موفق نبوده است ، افزود : تشکیل شوراهای حل اختلاف که قرار بود سبب کاهش میزان ورودی پرونده ها به محاکم قضایی شود نه تنها موفق نبود بلکه سبب موازی کار شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران نیز در این مراسم، ساماندهی املاک دولتی با همکاری ارگانها را ضروری دانست و با اشاره به تاکید مسئولان اجرایی برای ساماندهی اموال دولتی مازندران،تصریح کرد: برخی از ارگانها نقشههای نهاد خویش را در اختیار ثبت قرار دادند و این موضوع توسط مسئولان دادگستری استان نیز تاکید شده است.
ولی الله عبدی با اشاره به اینکه ایجاد کانون سردفترداران تجربه موفقی است که میتواند برای برونسپاری کارها به بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد، افزود: کار ثبت و اسناد بسیار حساس است و این کار مهم و حساس را دولت و حاکمیت به بخش غیردولتی واگذار کرد که از منظر اقتصادی بخش عمدهای از درآمد دولت از کنار همین اسناد وصول میشود.
وی، یادآور شد: حق و حقوق دولتی از این مسیر به خوبی احصا میشود و سازمان ثبت بعد از امور مالیاتی نخستین دستگاه درآمدزای دولتی استان تلقی میشود.
عبدی با اعلام اینکه دولت با واگذاری این بخش به فعالان بخش خصوصی و برونسپاری اقدامات را به خوبی انجام میدهد، خاطرنشان کرد: کنترل و نظارت بر عملکرد سردفترداران به خوبی فراهم میشود.
وی اضافه کرد: برای واگذاری این امور دولت حساسیت ویژهای را در برنامه کاری خویش قرار داد و افراد موثر را در این کانون به کارگیری کرد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران به فعالیت بیش از 340 دفتر اسناد رسمی در شهرستان ساری اشاره کرد و گفت: دسترسی افراد به این مکان در همه استان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات سردفترداران استان گفت: انتخابات سردفترداران مازندران با بیش از 70 درصد در سال گذشته در شهرستان نور برگزار شد.