
تدبیری باید ….
کیا پرس : در بررسی میدانی از 20 اداره و نهاد شهرستان سوادکوه شاهد غیبت 14 مدیر در محل خدمت بودهایم و 6 مدیر در محل مدیریت خود حضور داشتند و به تعبیری دیگر 70 درصد مدیران سوادکوه در روز سهشنبه و ساعت بین 10 تا 11 و 30 دقیقه که زمان سنجش خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است در اداره حضور نداشتند.
کاهش ساعات اداری و مدیران پروازی در سوادکوه انتقاداتی را فراهم کرده است که تکریم ارباب رجوع را زیر سوال میرود.
ادارات و نهادها به عنوان مهمترین حلقه افزایش توانمندیها و کاهش مشکلات و مسیر دستیابی به اهداف توسعه هستند و دستیابی به اهداف توسعه بدون وجود ادارات و نهادها در ذهن نمیگنجد و ایجاد مراکزی برای مدیریت جامعه را به عنوان یکی از شاخصهای مهم تمدن توصیف کردهاند.
وجود قوانین مشخص و قالبهای شفاف در مسیر اداری موجب تسهیل در فعالیتها و کاهش مشکلات عمومی و ایجاد ذهنیت مطمئن برای توسعه جامعه را در پی دارد.
قانون مدیریت خدمات کشوری با مشخص کردن قالبها و مسیر فعالیتهای اداری راهکار مناسبی برای اجرایی شدن قوانین و شفاف بودن فعالیتهاست.
ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری درباره ساعت کار کارمندان دولت به لزوم فعالیت 44 ساعت در هفته تاکید میکند که باید در 6 روز هفته تنظیم شود.
استاندار مازندران در تیرماه سال 93 با ارسال نامهای به دستگاههای اجرایی استان شامل شرکتهای دولتی، بانکها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداریها بر لزوم رعایت چهل و چهار ساعت کار در 6 روز هفته از ساعت 7 لغایت 14.30 و روز پنجشنبه از ساعت 7 لغایت 13.30 تاکید کرده است.
ربیع فلاح در این نامه مسئولیت عدم رعایت تبصره 3 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه سال 92 هیئت وزیران را بر عهده رئیس دستگاه اجرایی دانسته و بر نظارت و بررسیهای لازم تاکید کرده است.
مراجعه مردم به ادارات و نهادها در ساعت اعلام شده و عدم حضور کارمندان در آن ساعت بخصوص در ساعت اولیه و پایانی آن از انتقاداتی است که در سراسر استان با آن مواجهایم و با نگاهی میدانی به ساعت آغاز و پایانی کار ادارات و نهادها در شهرستان سوادکوه شاهد آغاز به کار کارمندان در ساعت 7 و 30 دقیقه و پایان کار در ساعت 14 هستیم که باعث انتقادات مراجعان شده است.
رصد کردن وسائل نقلیه عمومی یا شخصی مدیران و کارمندان ادارات و نهادهای سوادکوه از دیگر ملاکهای ساعات حضور آنان به شمار میرود.
به نظر میرسد اجرای قانون توسط مسئولان ادارات و نهادها مقدمه اجرایی شدن همهجانبه آن توسط مردم را به دنبال دارد و سهلانگاری در اجرای دقیق قانون موجب معطلی و پیچیدهتر شدن مسیر قانونی را به دنبال دارد.
*70 درصد مدیران سوادکوه غیر ساکن هستند.
لزوم اقامت مدیران در محل خدمت از موضوعاتی است که شهرها و شهرستانهای کوچک و عموما دارای عقبماندگیهای اقتصادی و رفاهی را با مشکل جدی روبرو کرده است.
هرچند برخی از کارشناسان درباره لزوم اقامت مدیران در محل خدمت خود دیدگاههای متفاوت دارند و شرط مدیریت توانمند را در عملکردها و نه مسائل حاشیهای جستجو میکنند ولی به عقیده اکثر کارشناسان سکونت مدیر دستگاه اجرایی به همراه خانواده خود در محل سکونت موجب آشنایی و لمس مشکلات و شاخصهای موانع توسعه خواهد شد و دفاع از منافع شهرستان را به صورت عمیقتری به دنبال خواهد داشت.
علاوه بر دیدگاه کارشناسان، آیین نامه لزوم اقامت مدیران در محل مأموریت خود که در شهریورماه 84 به پیشنهاد وزارت کشور و بر طبق اصل 138 قانون اساسی به تصویب رسید که بر لزوم انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای اجرایی در سطوح استان و شهرستان و شهر با در نظر گرفتن ضوابط قانونی شورای عالی اداری و افراد واجد شرایط ساکن در محل خدمت استفاده کنند و در شرایط استثنایی تا 5 درصد در کارگروه استانی برنامه ریزی شود و سکونت و استقرار خانواده در محل خدمت، شرط لازم برای انتخاب استاندار یا فرماندار تعیین شده است.
عدم اقامت مدیران ادارات و نهادها در محل خدمت در شهرستان سوادکوه به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت که از بین ادارات و نهادهای مستقر شاهد غیر ساکن بودن 70 درصد از آنان بودهایم.
به عبارت دیگر با بررسی وضعیت سکونت 40 مدیر اداره و نهاد در شهرستان سوادکوه شاهد سکونت 12 مدیر آن در شهرستان و غیر ساکن بودن 28 نفر دیگر از بوده ایم.
با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی و حادثه خیز بودن شهرستان سوادکوه و لزوم آمادگی مناسب مسئولان و از آنجائیکه 15 دقیقه اول بحران در تعریف حوادث پیش بینی نشده مهمترین زمان مناسب برای مدیریت بحران تعریف شده است و نزدیکترین فاصله شهرستانهای اطراف تا شهرستان سوادکوه تا 40 دقیقه است و این مدت به شرط عدم وجود ترافیک مورد نظر است.
شاید دور از ذهن نباشد که عدم اقامت مدیران ادارات و نهادها در شهرستان سوادکوه که این خصیصه به تعداد قابل توجهی از کارمندان هم سرایت کرده است را از دلایل دارای اولویت توسعهنایافتگی شهرستان ذکر کنیم و البته نگاه منصفانه و منطقی به موضوع حکم میکند تا مدیرانی که به دلایل ویژه مجبور به رفت و آمد هستند را از بررسی جدا کنیم که تعداد آنان درصد اندکی را تشکیل میدهد.
*غیبت مدیران ادارات و نهادها در روز ملاقات عمومی
ملاقات عمومی توسط مدیران ادارات و نهادها در آییننامه تکریم ارباب رجوع موجود است که برگزاری ملاقات عمومی مدیران و مسئولان عموما بازتاب رسانهای مختلفی نیز داشته است.مسئولان ارشد استانی و شهرستانی با انتخاب روز مشخص برای ملاقات بیواسطه با مردم به منظور آشنایی مستقیم با اقشار مختلف و اطلاعرسانی آن اقدام میکنند که اوج آن را در دولت نهم و دهم شاهد بودهایم.
روز سهشنبه در ذهنیت مردم مازندران و شهرستان سوادکوه به عنوان روز ملاقات عمومی گنجانده شده است تا مردم با اطمینان از حضور مدیر اداره برای پیگیری درخواست خود برنامهریزی کند.
تعیین روز معین برای حضور مدیر اداره و یا حضور مدیران کل و نمایندگان مجلس دارای برکات زیادی است که در صورت پیگیری مناسب علاوه بر تقویت پیوند بین مردم و مسئولان موجب جلب بیش از پیش اعتماد و رضایت عمومی را هم فراهم میکند.
پراکندگی جمعیت و گستردگی وسعت شهرستان سوادکوه که با جدا شدن سوادکوهشمالی از عمق آن کاسته شده است، ولی همچنان به عنوان یکی از مهمترین دلایل اشکال در دسترسی مردم به مسئولان بوده است و عدم حضور مدیر در اداره، مشکلات مورد نظر را دو چندان خواهد کرد.
روز سهشنبه در افکار عمومی مردم سوادکوه به عنوان ملاقات عمومی با مدیران و مسئولان است که عدم حضور اکثر مدیران در این روز با انتقادات مراجعین روبرو شده است.
تشکیل جلسات شهرستانی و یا بازدید و مرخصی مدیر از دلایل عدم حضور مدیر ذکر میشود که به نظر میرسد مناسب نیست.
در بررسی میدانی از 20 اداره و نهاد شهرستان سوادکوه شاهد غیبت 14 مدیر در محل خدمت بودهایم و 6 مدیر در محل مدیریت خود حضور داشتند و به تعبیری دیگر 70 درصد مدیران سوادکوه در روز سهشنبه و ساعت بین 10 تا 11 و 30 دقیقه که زمان سنجش خبرنگار خبرگزاری فارس بوده است در اداره حضور نداشتند.
پیشنهاد میشود فرماندار سوادکوه در جلسات ماهانه شورای اداری شهرستان، تاکید دوبارهای بر آییننامههای استانی داشته باشند و مسئولان ادارات و نهادها نیز در اجرای قوانین مربوط به وظایف اداری خود توجه بیشتری داشته باشند.
گزارش از عمران اکبرنژاد