رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشست مشترک اعضای کمیسیون و دفتر کشاورزی اتاق ایران با مدیران دستگاه های اجرایی، بنگاه های اقتصادی و فعالین اقتصادی مازندران که در اتاق بازرگانی برگزار شد اظهار داشت:این استان فاصله زیادی با زیر ساخت تولید دارد و زمان زیادی لازم است تا کاستی های گذشته را جبران و مشکل کمبود نقدینگی را در بخش کشاورزی جبران کند.
حیدرپور زیر ساخت های استان مازندران را فاقد کارایی لازم برای تولیدات انبوه در این بخش دانست  وافزود: مازندران از معدود استانی است که توانسته در تمام پتانسیل های بخش کشاورزی اعم از دام، طیور، زراعت، شیلات و مرتع رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: مازندران با توجه به دارا بودن پتانسیل بالایی که دارد متاسفانه در تابستان های کم بارش با مشکل خشکسالی مواجه است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: از 23 هزار و 756 کیلومتر مربع مساحت استان،،حدود 460 هزار هکتار زمین های کشاورزی و باغی، 930 هزار هکتار جنگل و 960 هزار هکتار مرتع در محدوده جغرافیایی
مازندران قرار دارد که توانسته در بسیاری از تولیدات کشاورزی و باغی مقام اول تا چهارم کشوری را به خود اختصاص دهد.
حیدرپور افزود: متاسفانه مازندران در زیرساخت تولید آمادگی تولید انبوه را ندارد.
وی به تمهیدات اندیشیده شده جهت مقابله با خشکسالی که در خرداد ماه امسال صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ظرفیت های تولیدی بالایی در مازندران وجود دارد باید منابعی در اختیار تولید به خصوص بخش کشاورزی قرار گیرد تا بتوان تولید و رونق اقتصادی را در استان نجات داد.
حیدر پور با بیان اینکه 97 درصد تولید بخش کشاورزی به وسیله بخش خصوصی تامین می شود گفت: بخش خصوصی باید در  مجامع تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور پررنگ تری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیر بخش دولتی است با حضور بخش خصوصی قابل حل است
افزود: بخش خصوصی باید به عنوان پرچم دار حضور فعال داشته و ما با سیاست گذاری بتوانیم تولید را در بخش کشاورزی با روند بهتری ادامه دهیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به وجود  بیش از سیصد تشکل  بخش خصوصی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از تولیدات مازندران بیش از نیاز استان و کشور است و تشکل ها در این عرصه با جدیت
بیشتری فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: برای  حمایت از محصول سالم و ارگانیک و بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک باید جهت ارتقاء دانش به کشاورزان تلاش کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت در مازندران آغاز شده است نبود تشکل در سطح ملی جهت دفاع از کشاورزان برنج کار در سطح کشور از محرومیت هایی است که
کشاورزان برنج کار با آن مواجه هستند.
عشریه با بیان اینکه تمامی محصولات کشاورزی به غیر از برنج دارای انجمن ملی هستند گفت: مازندران با توجه به دارا بودن ظرفیت های بخش کشاورزی نگرانی هایی در خصوص عدم فعالیت جوانان در این بخش وجود دارد که این امر خطر بزرگی برای استان های شمالی است.
وی خواستار جلوگیری از واردات بی رویه برنج از سوی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران اظهار داشت: مازندران دارای بیش از 249 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج  است که 210 هزار هکتار به کشت اول، 32 هزار هکتار به نشاء مجدد و 55 هزار هکتار به پرورش رتون اختصاص دارد.
عشریه تصریح کرد: تلاشمان بر این است امکانات زیرساختی را در استان توسعه دهیم و بتوانیم ماشین آلات مدرن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

اشتراک این خبر در :