کیاپرس به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی مازندران، حسن فلاح در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری و بازنشستگی در ایام گرامیداشت هفته تامین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر‌دولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل وصول حق بیمه با مشارکت بیمه شده و کارفرما تامین می‌شود.

وی بیان داشت: این نهاد متکی به منابع دولتی نیست و سهم هر یک از شرکا اجتماعی آن را قانون تعیین کرده و به همین دلیل دارایی و سرمایه‌های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است.

فلاح اذعان داشت: تکیه گاه اصلی این صندوق بر پایه مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت شکل گرفته است که در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری تصمیم‌گیری و تامین منابع مالی نقش به‌سزایی دارند.

این مسئول گفت: به عبارتی این سازمان با توجه به کارکردهای مختلف آن در زمینه‌های مختلف یک فرصت برای دولت‌ها در تمام اعصار بوده چرا که در قبال دریافت حق بیمه خدمات خود را در قالب انواع تعهدات اعم از کوتاه‌مدت و بلندمدت به جامعه هدف ارایه می‌کند که برابر استانداردهای تعیین شده توسط سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی تنظیم شده بالاترین حد این استانداردها را در میان کشورهای منطقه به خود اختصاص داده است.

معاون بیمه‌ای تامین اجتماعی مازندران ادامه داد: در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌ این سازمان هستند که در مازندران براساس آخرین آمار موجود جمعیت تحت پوشش اعم از بیمه شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی چیزی حدود یک میلیون و 768 هزار نفر که ضریب نفوذ بیمه‌ای معادل 58 درصد جمعیت استان بوده که از میانگین کشوری که 50 درصد بوده بیشتر است.

وی گفت: از این تعداد کل بیمه شده اصلی استان اعم از اجباری، اختیاری، مشاغل آزاد، رانندگان، ساختمانی و توافقی حدود 584 هزار نفر که با افراد تبعی آن یک میلیون و 545 هزار نفر و تعداد مستمری‌بگیران اعم از بازنشسته از کارافتاده و بازمانده حدود 99 هزار و 200 نفر که با افراد تبعی آن 223 هزار نفر هستند.

این مسئول تعداد کل کارگاه‌های فعال استان را 97 هزار و 39 واحد کارفرمایی اعلام کرد.

فلاح با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از دستگاه‌های پیشرو در ارایه خدمات دولت الکترونیک است، افزود: بهره‌مندی از خدمات الکترونیک و ارسال لیست دستمزد و پرداخت حق بیمه‌ به صورت غیرحضوری یا اینترنتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی سازمان در سال جاری بوده که این امر هم سبب تکریم و رضایتمندی کارفرمایان به دلیل کاهش رفت‌وآمد و هم سبب کاهش اتلاف وقت و هزینه‌های اداری و پرسنلی می‌شود.

معاون بیمه‌ای تامین اجتماعی مازندران اذعان داشت: از دو ماه پیش تاکنون که استارت این کار در استان زده شد نمره قابل قبولی به شعب استان داده شد اما با توجه به اینکه در مازندران ضریب نفوذ استفاده از اینترنت 86 درصد بوده و بیشترین کاربران اینترنت را در سطح کشور به خود اختصاص دادیم انتظار می‌رود در ماه‌های آینده میزان ارائه لیست به صورت اینترنتی افزایش یابد.

این مسئول ادامه داد: براساس آخرین آمار در حال حاضر از کل کارگاه‌های فعال استان حدود 41 هزار و 670 واحد رمز دریافت کردند که حدود 26 هزار و 565 واحد کارگاهی لیست را به صورت غیرحضوری یا اینترنتی ارایه می‌کنند.

فلاح افزود: 94/42 درصد از کارفرمایان استان رمز دریافت کردند که حدود 38/27 درصد آنها لیست را به صورت اینترنتی ارائه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این نسبت به حدود بیش از 70 درصد برسد.

وی درباره مطالبات معوق تامین اجتماعی در استان گفت: یکی از مشکلات سازمان در استان افزایش مانده مطالبات معوق سازمان در استان از بخش‌های حقیقی و حقوقی دستگاه‌های دولتی است که چیزی بالغ بر 213 میلیارد تومان بوده که با وجود اجرای قانون بخشودگی جرایم در سال گذشته و تقسیط آن بسیاری از واحدهای کارفرمایی مدیون با توجه به پیگیری همکاران اجرایی اراده‌ای برای پرداخت آن از خود نشان ندادند.

اشتراک این خبر در :