کیاپرس / مدیرعامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران، درخصوص وضعیت ابتلا به دمانس و آلزایمر در کشور گفت: در ایران بروز انواع دمانس روند رو به رشدی داشته است که ۶۵ درصد آن را آلزایمر تشکیل می‌دهد.

سن ابتلا به آلزایمر به ۴۹‌سالگی رسید
به گزارش کیاپرس به نقل از ایلنا، در جهان هر سه ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود و در ایران هر هفت دقیقه یک نفر به آن مبتلا می‌شود. درحال‌حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به دمانس در کشور داریم که حدود ۶۵ درصد آن مربوط به بیماری آلزایمر است و باقی آن انواع دمانس‌های مختلف را تشکیل می‌دهد. وی افزود: در دوران کرونا و پساکرونا با کم‌شدن ارتباطات اجتماعی و ارتباطات خانوادگی سالمندان دچار اضطراب و ترس و استرس شدند، این موضوع منجر به شناسایی تنها حدود ۴۰۰ نفر MCI در سال گذشته شد.

MCI مرحله اختلال خفیف شناختی یا پیش‌آلزایمر است. ما افرادی را که در این مرحله هستند، شناسایی کردیم و با اجرای طرحی به نام ذهن پویا به‌صورت پایلوت طی سه ماه تلاش‌های لازم را انجام دادیم که آنها به سمت دمانس نروند. امیدواریم بودجه‌ای برای اجرای این طرح تأمین شود. صالحی توضیح داد: برخی عوامل که خطر ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از کم‌بودن ارتباطات اجتماعی، سواد پایین، سیگارکشیدن، ناشنوایی، ورزش‌نکردن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف مشروبات الکلی، آلودگی هوا و مهم‌تر از همه بیماری‌های زمینه‌ای. در میان بیماری‌های زمینه‌ای در مرتبه اول افسردگی، سپس دیابت، فشار خون و کلسترول بالا اگر به آنها توجه نشود، برای ابتلا به دمانس از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

روش زندگی سالم یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش خطر ابتلا به دمانس است، یعنی اینکه افراد سعی کنند از سبزیجات بیشتری استفاده کنند و روغن‌های اشباع کمتری نیز مصرف کنند. صالحی درباره وضعیت داروهای بیماری آلزایمر اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها در حال حاضر داروی خارجی وارد نمی‌شود، یا خیلی گران است.

داروهایی که در ایران تولید می‌شود، هنوز درمورد میزان اثربخشی آنها بررسی پژوهشی انجام نشده است، اما قطعا اثربخشی دارند. بیمه‌های خصوصی نسبت به بیمه‌های دولتی بهتر این بیماری را پوشش می‌دهند. اخیرا بیمه سلامت برخی خدمات توان‌بخشی سالمندان را تحت پوشش قرار داده است، اما به اندازه‌ای نیست که بتواند کمک قابل توجهی به خانواده‌ها بکند. صالحی تصریح کرد: امید به زندگی سه تا چهار سال در میان زنان بیشتر است که خود افزایش سن یکی از عوامل ابتلا به دمانس است و از طرفی با توجه به اینکه استرس در میان زنان نسبت به مردان بیشتر مشاهده می‌شود، خطر ابتلا بین خانم‌ها حدود شش تا هفت درصد بیشتر از آقایان است.

وی درباره کاهش سن ابتلا به بیماری آلزایمر گفت: درحال‌حاضر بیمار ۴۹‌ساله مبتلا به آلزایمر داریم و بیمار ۴۰ سال به بالا هم در مرحله پیش از آلزایمر وجود دارد. متأسفانه سن ابتلا به بیماری آلزایمر پایین آمده است. صالحی با بیان اینکه آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است و مراحل مختلف دارد، گفت: در مرحله اول بیمار مبتلا به آلزایمر توانایی ورود به اجتماع را دارد اما در مرحله دوم با کمک یک مراقب این امکان را دارد. بیمارانی که در مرحله اول یا نیمه‌های اول مرحله دوم بیماری هستند با مراجعه به مراکزی مانند مرکز جامعه توان‌بخشی قاصدک، حواس پنج‌گانه آنها به کار گرفته می‌شود تا یادگیری‌ها کم‌کم برگردد.

اشتراک این خبر در :