کیاپرس/اولین مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور رییس دانشگاه و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

به گزارش کیاپرس از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در آیین افتتاح مرکز رشد فناوری‌های بالینی و مرکز رشد پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تصریح کرد: یکی از نهادهای پژوهشی با نقشی موثر در تحقق استراتژی دانشگاه مبنی بر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، پژوهشکده گوارش و کبد است که تاکنون گام‌های بلندی برداشته است.

وی، رویداد امروز را تحقق بالندگی بالینی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست و گفت: در این مسیر نقش راهبردی، هدایت‌گرانه و نگاه سخاوتمندانه پروفسور محمدرضا زالی،رییس پژوهشکده گوارش و کبد مورد تقدیر و ستایش است.

رییس دانشگاه اظهار کرد: برای ارتباط عمیق‌تر مراکزتحقیقاتی و مراکز بالینی با مراکزی که نیازمند استفاده از محصولات و روش‌های نوین درمانی و تشخیصی هستند، شکل‌گیری نها‌دهای چابک در مجموعه تحقیقاتی ودرمانی ضروری است.

وی بااشاره به افتتاح مرکز رشد فناوری‌های بالینی، عنوان کرد: این ساختار نهادی نوین که یکی از نیازهای پژوهشی دانشگاه بود، به عنوان گرانیگاه فناوری‌ دانشگاه عمل خواهد کرد. از طرفی تمام حوزه‌های فناورانه امکان حضور در این مرکز را دارند.

به گفته رییس دانشگاه، اولین مرکز رشد فناوری‌های بالینی در فضای پژوهشکده گوارش و کبد، نقش اساسی خود را بر پایه ایده‌پردازی تا تولید محصول به صورت یک زنجیره مستمر و پیوسته ایفا می‌کند.
وی با بیان افتتاح همزمان مرکز نوآوری پژوهشکده گوارش و کبد، بر نقش موثر آن در تحقق اهداف در مسیر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و دانشگاه ثروت آفرین تاکید کرد و گفت: پژوهشگران این مرکز باید در رقابت‌های فشرده علمی و فناورانه با سایر دانشگاه‌های ممتاز کشور نقش آفرینی کنند.

وی گفت: شرکت‌های مختلفی که به صورت نوآورانه در زمینه تولید تجهیزات تشخیصی و درمانی بیماری‌های گوارش و کبد اقداماتی داشته‌اند، در این مرکز مستقر می‌شوند و با همکاری متخصصان بالینی پژوهشکده، محصولات و ایده‌های خود را به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌دهند.

زالی با اشاره به اینکه طرح‌های فناورانه‌ای که در این مراکز رشد خواهدکرد، به نوعی نوآورانه یا در کشورهای محدودی در حال رشد هستند، تصریح کرد: در این مراکز شرایط برای تحقق ایده فراهم است، بنابراین ایجاد و توسعه این مراکز به چالاک‌سازی سیستم‌های مرتبط حتی در قالب‌های توسعه‌ای غیرپزشکی با همکاری متخصصان بالینی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد:از آنجایی که نیازهای بالینی و محیطی‌ بیماری‌های گوارش و کبد در عرصه ملی در این پژوهشکده احصا و احیا می‌شود، مراکز صنعتی، دانش‌بنیان و مراکز رشد مستقر در این پژوهشکده به سمت رفع مشکلات و ارتقای خدمات سلامت محور مردم هدایت خواهد شد.

زالی بیماری‌های گوارش و کبد را مسئله مبتلابه جامعه ایرانی خواند و یکی از بزرگترین چالش‌های درمان این حوزه را تاخیر در تشخیص دانست و افزود: غربالگری در سرطان در بسیاری از موارد منجر به نجات جان بیمار خواهد شد. در همین راستا دسترسی به تجهیزات تشخیصی به ویژه درحوزه گوارش و کبد اهمیت ویژه‌ای دارد.

زالی عنوان کرد:تولید تجهیزات فناورانه مدرن در عرصه پیشگیری اهمیت بالایی دارد.از طرفی ظرفیت هوش مصنوعی در این مسیر نباید نادیده گرفته شود. مهمترین ابزار در عرصه هوش مصنوعی، داده است که هرچه مفصل‌تر باشد، نتیجه قابل اعتمادتر خواهد بود.
وی در خصوص دیگر روش‌های نوین تحت عنوان تارگت‌تراپی یا مداخلات مبتنی بر هدفگذاری توضیحاتی ارایه داد و افزود: دربرخی مواقع سلول‌های سرطانی از معرض امواج رادیوتراپی مخفی می‌مانند که با پیشرفت روش‌های درمانی وبه کارگیری از فناوری‌های نوین این مانع نیز مرتفع می‌شود.

وی در ادامه تحقیقات درزمینه غربالگری و درمان سرطان پانکراس و بروز مشکلات گوارش بر اثر استفاده از دستگاه‌های الکترومغناطیس همچون تلفن همراه را به عنوان موضوعی برای حرکت در لبه دانش، پیشنهاد داد.

وی همچنین با اشاره به نتایج مطالعات عوارض طولانی مدت کرونا در بریتانیا، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰ درصد از مبتلایان به کرونا دچار عوارض طولانی مدت این بیماری شده‌اند. یکی از این عوارض، رفلکس معده گزارش شده است که اگر پروژه‌ای ملی با این محوریت تعریف شود، دستاورده‌ای ارزنده‌ای خواهد داشت.

به گفته زالی، استقرار شرکت‌های بالینی در بستر دو مرکز فناورانه محقق شده است که منجر به ادغام راحت‌تر و شناخت آسان‌تر بازار خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری جلسات متراکمی در هیئت رییسه دانشگاه به منظور تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم خبر داد و گفت: نماد اصلی مردمی سازی اقتصاد، شرکت‌های دانش بنیان هستند و یکی از میانبرترین مسیرها برای تحقق شعار امسال توجه به این حوزه است.

دکتر زالی همچنین از طراحی بسته‌ای به منظور تلطیف بروکراسی حقوقی حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه خبر داد.

وی در پایان همکاری با کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی را اقدامی جسورانه دانست و گفت: این ساختار جز با راهبری استادی فرزانه امکان پذیر نبود؛ پروفسور زالی همواره همچون ستاره‌ای در سپهر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌درخشد و الگویی بی بدیل علمی است.

جایگاه نخست دانشگاه در تولیدات علمی حوزه گوارش و کبد

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این مراسم دستیابی به مرجعیت علمی و سرآمدی را از اولویت‌های دانشگاه دانست و گفت: با عث افتخار است اعلام کنم در رتبه بندی سایمگو ۲۰۲۴، دانشگاه در حوزه گوارش با رتبه ۳۱۳ جهانی، جایگاه نخست کشوری در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی را کسب کرد و با دانشگاه دوم کشوری که رتبه ۵۱۶ جهانی را از آن خود کرده است، اختلاف چشمگیری دارد.

به گفته وی، تلاش‌ها و اثرات علمی با کیفیت، این جایگاه را برای دانشگاه رقم زده است.

دکتر زرقی ادامه داد: با اختصاص فضای کافی و جذب شرکت‌های فعال، مرجعیت، سرآمدی و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، دانشگاه فناوری محور و ثروت آفرین محقق می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به نقش هدایتگری و ماموریت نظارت و حمایت این معاونت، زیرساخت، قوانین و مصوبات را نیز در کنار تولید مهم خواند و افزود: ضرورت توجه به فناوری‌های نوین در عرصه بالینی همواره مورد توجه هیئت رییسه دانشگاه بوده و در مسیر توسعه این حوزه از تمام ظرفیت خود بهره می‌گیرد.

دکتر زرقی در پایان مصداق جهش تولید را حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مصداق مشارکت مردمی را همکاری با شرکت‌های خصوصی دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۲۱۶ شرکت دانش بنیان و هسته فناور دارد که برای افزایش آن به ۳۰۰ شرکت تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

دکتر محمدرضا زالی رییس پژوهشکده گوارش و کبد نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز نوآوری گوارش و کبد و مرکز رشد فناور‌های بالینی، تصریح کرد: اولین نیاز ما آموزش و تربیت نیروی انسانی است. بسیاری از شرکت‌ها بر توانمندسازی نیروی متخصص و به کارگیری آن تاکید دارند.

به گفته وی، شناسایی نیازها، داشتن تفکر مسئله محور، ارتباطات و توجه به اقتصاد سلامت را از دیگر اولویت‌های پژوهشکده دانست.

وی در پایان آینده این اقدامات در زمینه طرح ایده‌های نوآورانه و تولید محصول بر پایه فناوری‌های مدرن را روشن خواند.

استقرار ۲۰ شرکت دانش بنیان در مرکز  رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه

دکتر امیر صادقی مدیر آموزشی پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه و رییس بخش گوارش و کبد بیمارستان طالقانی مرکز رشد فناوری‌های بالینی را با ارایه یک مدل تحقیقات محور و پتانسیل علمی بالا، یکی از پیشتازان تولید دانش در حوزه سلامت دانست.

وی هدف از راه‌اندازی این مرکز را حمایت از بنگاه‌های نوآور و کارآفرین و تبدیل ایده‌ها به محصولات مبتنی بر نوآوری، بازاریابی و تجاری سازی در بازارهای داخلی و بین المللی و کمک به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان، خودکفایی در تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد ملی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ شرکت در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، پزشکی دقیق، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی در این مرکز مستقر هستند و ظرفیت کلی مرکز ۳۰ شرکت است.

دکتر صادقی ادامه داد: مرکز رشد فناوری‌های بالینی با فضای بالغ بر ۳هزار متر مربع در ۹ طبقه از ساختمان پژوهشکده گوارش و کبد دارای آزمایشگاه‌ها، سالن‌های کنفرانس و آمفی تاتر,دفاتر,کارگاها و اتاق تمیز  است.

اشتراک این خبر در :