مطالعات جدید نشان می‌دهد که مشکلات بینایی، به ویژه در تشخیص مثلث در میان نقاط متحرک، می‌تواند نشانه‌ای از زوال عقل باشد.

به گزارش کیا پرس : در این مطالعه که روی بیش از ۸۰۰۰ نفر در انگلستان انجام شد، مشخص شد که افرادی که در مشاهده این مثلث کندتر عمل می‌کردند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

متخصصان معتقدند که پلاک‌های آمیلوئید سمی مرتبط با بیماری آلزایمر ممکن است ابتدا بر نواحی مغز که با بینایی در ارتباط هستند تأثیر بگذارد و با پیشرفت بیماری، بخش‌هایی از مغز که با حافظه مرتبط است، آسیب ببیند.

علاوه بر مشکل در تشخیص مثلث، سایر مشکلات بینایی مانند حساسیت کنتراست پایین (توانایی دیدن طرح کلی اشیا) و توانایی ضعیف در تشخیص رنگ‌ها (به ویژه رنگ‌های آبی-سبز) نیز می‌توانند نشانه‌های اولیه زوال عقل باشند.

کنترل حرکات چشم نیز در افراد مبتلا به زوال عقل مختل می‌شود. این افراد در نادیده گرفتن محرک‌های حواس‌پرتی و اسکن و بررسی چهره افراد هنگام صحبت مشکل دارند.

به گفته متخصصان، برخی از پزشکان می‌توانند زوال عقل را فقط با مشاهده حرکات چشم بیمار تشخیص دهند.

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است گاهی گمگشته به نظر برسند، زیرا چشمانشان را از روی عمد برای بررسی محیط و چهره افراد جدید حرکت نمی‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حرکات چشم با عملکرد حافظه مرتبط است و حتی ممکن است حافظه را بهبود بخشد.

به همین دلیل، برخی مطالعات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا وادار کردن افراد به حرکات چشمی بیشتر می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند یا خیر.

مطالعات نشان داده است که افرادی که بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند یا مطالعه می‌کنند، به دلیل حرکات بیشتر چشم، حافظه بهتری دارند.

البته این موضوع به این معنی نیست که تماشای تلویزیون یا مطالعه زیاد به تنهایی می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند.

در نهایت، متخصصان تأکید می‌کنند که تشخیص زودهنگام زوال عقل بسیار مهم است، زیرا درمان‌های زودهنگام می‌تواند به حفظ کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

اشتراک این خبر در :