کیا پرس / دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور می‌شود و مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر بوده که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است.

مرگ سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

به گزارش کیا پرس به نقل از فارس،در نشست گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل فرهنگستان علوم پزشکی تاکید شد که با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

محمد حسین نیکنام، رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین‌الملل گزارشی از جلسات گذشته را که با موضوع دخانیات و توجه به راهکارهای کنترل مصرف دخانیات در فرهنگستان برگزار شده بود، ارائه کرد. وی گفت: طبق آخرین برآورد وزارت بهداشت، دخانیات سالانه موجب مرگ بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور می‌شود و مصرف دخانیات به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر در بحث بیماری‌های غیرواگیر است که طی ۵ سال گذشته هم در میان مردان و هم زنان به شدت در حال افزایش است. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سالانه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از استعمال دخانیات به کشور وارد می‌شود.

رئیس گروه سلامت و همکاری‌های بین الملل و مشاور وزیر بهداشت در حوزه بین‌الملل ادامه داد: خلاصه جلساتی که با موضوع دخانیات در فرهنگستان تشکیل شد، با کمک مسجدی تبدیل به یک گزارش کامل شده است و همکاری‌هایی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت منجر به تشکیل میز دخانیات در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گردید.در ادامه این نشست محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه، عضو فرهنگستان‌علوم پزشکی و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به این مهم که فرهنگستان علوم پزشکی با جدیت موضوع اثرات دخانیات بر سلامت‌عمومی را پیگیری می‌کند، گفت: با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد و بر اهمیت این موضوع بر سلامت عمومی مردم تاکید شد.

وی گفت: با توجه به اینکه دخانیات یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌ها به‌خصوص فشارخون، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را در کشور تشکیل می‌دهد، موضوع دخانیات می‌تواند به عنوان یک زمینه پیشگیری مهم از بیماری‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، بیمار مبتلا به سرطان هم می‌شوند که۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها فوت می‌کنند و با کنترل دخانیات می‌توان یک سوم سرطان‌ها را در کشور کاهش داد.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: اهمیت حضور فرهنگستان علوم پزشکی کشور و فراخوان سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در حوزه دخانیات مسئولیت دارند، بسیار بالاست و باید در نشست‌های فرهنگستان از جمله این نشست، به آموزش نوجوانان، جوانان و خانواده تاکید شود و همچنین خواهان مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نحوی به این حوزه مرتبط هستند، شد. این عضو وابسته فرهنگستان‌علوم پزشکی گفت: پیام ما برای صدا و سیما و وزارت ارشاد و افرادی که در فضاهای مجازی فعال هستند این است که ازنمایش دادن فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها استعمال دخانیات به تصویر کشیده می‌شود به طور جدّی جلوگیری شود، چرا که جوانان و نوجوانان بسیار تاثیرپذیر هستند و با این عمل یک گام به جلو برای سلامتی مردم کشور برداشته خواهد شد.

اشتراک این خبر در :