استاندار: هشدار بحران پیری جمعیت مازندران جدی است

کیاپرس / استاندار مازندران با اشاره به گسترش تهاجم فرهنگی تک فرزندی در استان، هشدار بحران پیری جمعیت را بسیار جدی توصیف کرد و گفت: قرار داشتن در رتبه بیست و هفتم جوانی جمعیت بین استان های کشور، نشان دهنده رسیدن به بحران پیری جمعیت است.

به گزارش کیاپرس ، سید محمود حسینی پور  در آیین افتتاح اتاق رصد وضعیت جوانی جمعیت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران مستقر در ساری افزود:امروز اتاق رصد وضعیت جوانی جمعیت همه نظام مسایل و شاخص های ازدواج و فرزند آوری را احیاء و احصا کرده است.

وی توضیح داد:‌ توسعه و پیشرفت آینده مازندران به جوانی جمعیت وابسته است، چهار مقوله سبک زندگی، اقتصاد، فرهنگ و بهداشت و درمان اثرگذارترین و محوری ترین موضوع ها در پیری جمعیت مازندران است.

وی با ذکر این نکته که این اتاق بر اساس داده های جمعیتی هر محله و روستای مازندران نظام مسایل و شاخص های ۲۷ گانه عملیاتی شدن جو انی جمعیت را انجام داده است، ادامه داد: جوانی جمعیت مازندران به عنوان اولویت نخست امسال فعالیت های استان است، امروز وضعیت بحرانی جمعیتی هر شهرستان استان مازندران تبیین و احصا شده است.

استاندار مازندران گفت:‌ هر یک از فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران در کنار دیگر مسوولان مرتبط با جوانی جمعیت از جمله ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی و مسکن و شهرسازی باید به حل مسایل جوانی جمعیت بپردازند.

حسینی پور تصریح کرد: همه مسوولان ملزم به رصد مداوم جمعیتی مازندران هستند، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ماموریت محوری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است.

نماینده عالی دولت در مازندران مردمی سازی در حل نظام مسایل جوانی جمعیت مازندران را از مهمترین راهکارها اعلام کرد و گفت: به طور یقین برای جلوگیری از شکست این طرح باید از قدرت مشارکت مردم بهره بگیریم.

خطر نفوذ ژست تک فرزندی بین خانواده های روستاهای مازندران

وی اطلاع رسانی مناسب از وضعیت جمعیتی هر منطقه مازندران را بسیار مهم دانست و توضیح داد: امروز خرده فرهنگ تک فرزندی یک ژست در بین جوانان شده است، حتی این فرهنگ وارداتی در روستای استان نیز رسوخ کرده است.

حسینی پور با اظهار این که جوانی جمعیت در کشور متناسب با شرایط استان ها رصد شده و مازندران در وضعیت بحرانی جوانی جمعیتی قرار گرفته است، گفت: امروز این موضوع اجتماعی جوانی جمعیت در قالب قرارگاه باید دنبال شود، یعنی همه مدیران و مسوولان در هر رده ای باید پای کار بیایند.

استاندار مازندران خاطر نشان کرد: باید از چهره های ورزشی، فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی در اهمیت توجه به جوانی جمعیت استفاده کرد، افراد و خانواده های پر جمعیت مشهور مازندران باید شناسایی و اطلاع رسانی شوند. همچنین میزهای کارشناسی جوانی جمعیت در دانشگاه با حضور استادان و دانشجویان همراه با تبیین و عملیاتی کردن بسته های حمایتی جوانی جمعیت شکل گیری و اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد:‌ امروز ماموریت های جوانی جمعیتی در هر یک از روستاها و محلات شهری مازندران مشخص شده است، متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و اشتغال جوانی جمعیت را باید با حمایت‌های خود در محلات شهری و روستاهای استان حل و فصل کنیم تا واقعه ازدواج و فرزندآوری انجام شود.

 

استاندار مازندران بر لزوم پیوست رسانه‌ای جوانی جمعیت استان تاکید کرد و گفت: بار دیگر یادآور می شوم که مازندران استان پیر شناخته شده و رتبه ۲۷ بین استان های کشور در جوانی جمعیت قرار گرفته است و این یعین بحران جمعیت !

حسینی پور اظهار داشت: با توجه به گسترش مهاجرت هایی که در مازندران شکل گرفته است ،امروز با بحران هویتی مواجه شده ایم، تاکید می کنم اگر همه طرح‌های جوانی جمعیت بر اساس پیش بینی ها در ازدواج و فرزندآوری محقق شود، برای رسیدن به نرخ باروری استاندارد و خروج از بحران پیری جمعیت تا ۱۰ سال آینده به طول می انجامد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: اکنون اتاق رصد وضعیت جوانی جمعت مازندران سهمیه ازدواج و فرزندآوری سالانه هر شهرستان را بر اساس توزیع جمعیت هر منطقه شهری و روستایی مشخص کرده است.

وی گفت: مهمترین موضوع جوانی جمعیت در کنار اقتصاد، اشتغال مسکن، خلاء فرهنگی است، بررسی ها نشان داده است که بیشترین تک فرزند در مازندران مربوط به خانواده‌های با اقتصاد قابل توجه و مطلوب است.

اشتراک این خبر در :