اختصاصی – کیاپرس /استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: دیابت یکی از انواع بیماری غیرواگیر است که در کشور ما روبه افزایش می باشد.

محمد باقر لاریجانی در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: چندین میلیون نفر در کشور یا مبتلا به دیابت هستند یا زمینه خیلی قوی برای ابتلا به آن را دارند.

وی گفت: هرچند جز اهداف سند کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور این بود که بتوانیم افزایش دیابت یا چاقی را کنترل کنیم، که مانند قالب کشورهای دنیا برای رسیدن به این هدف چالش های جدی داریم.

لاریجانی ادامه داد: دیابتی هایی که تحت درمان هستند، متاسفانه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدشان کنترل مطلوب دارند، به عبارتی بسیاری از دیابتی هایی که تحت درمان نیستند در معرض عوارض حاد یا مزمن این بیماری می باشند.

وی بر موضوع خود مراقبتی تاکید کرد و گفت: موضوع خودمرقبتی از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. ما باید بیمار را به گونه ای آموزش دهیم تا هم کنترل های لازم را انجام بدهد و هم دچار عوارض بیماری نشود.

شیوع دبابت در کشور حدود ۱۱ درصد است

وی ادامه داد: شیوع دبابت در کشور حدود ۱۱ درصد است اما در برخی از مناطق کشور این مقدار به ۱۴ درصد هم می رسد.

لاریجانی افزود: افرادی که زمینه ابتلا به دیابت را دارند، زیاد هستند. حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور ما یا دیابت یا ریسک به دیابت را دارند.

وی گفت: متاسفانه این موضوع در مورد چربی خون و فشار خون هم مشاهده می شود، در نتیجه ما باید اقدام جدی انجام دهیم تا افرادی که در معرض دیابت، چربی خون و فشار خون در کشور هستند اقدامات لازم برای کنترل این بیماری ها را به عمل آورند.

اشتراک این خبر در :