کیاپرس/سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آسیب‌های ناشی از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری هشدار داد.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهندس اکرم طالبی با اشاره به حوادث ناگوار مراسم چهارشنبه سوری گفت: به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی متاسفانه هر ساله در آخرین سه شنبه سال شاهد مصدومیت و مرگ برخی از هموطنان عزیزمان هستیم.

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت با اشاره به نقش بسیار مهم خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری تاکید کرد: والدین در این ایام فرزندان خود را تنها نگذارند وآنها را از خطرات احتمالی استفاده از مواد محترقه و منفجره آگاه کنند.

مهندس علیرضا ابراهیمی حریری رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت نیز با اشاره به طبیعت ماجراجوی نوجوانان و جوانان گفت: علی‌رغم تمام هشدارها هر ساله شاهد استفاده از مواد محترقه و منفجره در چهارشنبه‌سوری هستیم که علاوه بر ایجاد صدای گوشخراش و آزاردهنده موجب صدمات جبران‌ناپذیر حتی در تماشاگران هستیم.

وی با توجه به تنوع مواد محترقه گفت: بسیاری از این مواد به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و فرمولاسیون و نکات ایمنی مربوط به کاربرد آنها در دسترس نیست. بنابراین شهروندان باید به نکات ایمنی که می تواند خطر بروز حوادث را کاهش ‌دهد توجه کرده و به هیچ عنوان این مواد را از دسـت فروش‌ها تهیه نکنند.

مهندس ابراهیمی حریری با اشاره به خطرات ساخت مواد محترقه در مکان‌هایی مانند منزل گفت: هرگز از مواد محترقه دست ساز مانند اکلیل سرنج، کلرات زرنیخ و…. استفاده نکنید، این مواد به شدت با هم واکنش داده و در اثر ضربه مختصر به راحتی منفجر و حتی باعث تخریب اماکن، معلولیت و مرگ می‌شوند.

رییس گروه سلامت کار معاونت بهداشت به والدین هشدار داد: مراقب تبلیغات فریبنده فضای مجازی باشید چون معمولا نوجوانان و جوانان را ترغیب به ساخت مواد محترقه‌ای می‌کنند که علاوه بر خطرات ایمنی، باعث تولید مواد سمی می‌شود که برای افراد دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم بسیار خطرناک است.

وی با یادآوری خطرات ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه از مردم خواست تا حد امکان برای تماشای آتش بازی دور هم جمع نشوند زیرا ترکش بسیاری از مواد محترقه پس از انفجار ممکن است باعث آسیب‌ و صدمات جبران ناپذیر شود.

مهندس حریری ضمن هشدار درخصوص سوختگی‌های کودکان در مراسم چهارشنبه سوری گفت: نور خیره‌کننده برخی از مواد محترقه باعث ترغیب کودکان به دست زدن به آنها می‌شود. در حالی که دمای درونی برخی از این مواد به بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و باعث سوختگی‌های درجه ۲ و بالاتر می‌شود.

وی تاکید کرد مواد محترقه مانند فشفشه هرگز نباید در نزدیکی صورت فرد قرار داشته باشد.

توصیه‌های ایمنی برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری

روسای گروه سلامت کار و مدیریت خطر و بلایا معاونت بهداشت ضمن آرزوی سلامت برای شهروندان به بیان توصیه هایی برای برگزاری ایمن مراسم چهارشنبه سوری پرداختند که به شرح زیر است.

نگهداری مواد محترقه، آتش گیر و انفجاری حتی به مقدار بسیار کم، در جیب لباس و کیف بسیار خطر آفرین است. هوشیارانه کودکان و نوجوانان را رصد کنید تا از خرید و نگهداشت مواد محترقه و منفجره خودداری کنند.

هرگز نباید مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه، انباری و … نگهداری کرد. مراقب باشید کودکان و نوجوانان مواد محترقه را در زیرزمین، پارکینگ،داخل کمد و … نگهداری نکنند.

ظروف تحت فشار گاز مانند گاز پیک نیکی، قوطی‌های حشره کش، اسپری‌ها و وسایل شیشه‌ای را از دسترس کودکان و نوجوانان دور نگه دارید و از پرتاب آنها به درون آتش خودداری کنید.

نگهداری مواد قابل اشتعال مانند نفت و بنزین در ظروف شیشه‌ای بسیار خطرناک است و در صورت بروز حادثه و انفجار، این ظروف شیشه‌ای ایجاد ترکش های مرگبار می‌کند.

اگر قصد آتش زدن بوته یا چوب را دارید این کار را دور از وسایل نقلیه پارک شده و در مناطق باز و ایمن انجام دهید.

از روشن کردن آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار یا پارکینگ‌های عمومی خودداری کنید.

از پریدن روی آتش به خصوص با لباس‌های گشاد و بلند اجتناب کنید.

از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و … بر روی آتش روشن خودداری کنید.

فقط از فشفشه‌های استاندارد می‌توانید در فضای باز استفاده کنید. در هر زمان فقط یکی از آنها را روشن کنید و از روشن کردن همزمان تعداد زیادی از آنها اجتناب کنید.

ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده را نباید مجددا روشن کنید.

به کودکان و نوجوانان آموزش دهید مواد محترقه‌ای که پس از احتراق حرکت می‌کنند مانند فشفشه، بالن، دارت و… را روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت پرتاب نکنند و آن را به سمت جمعیت، افراد، خودروها و منازل مسکونی تنظیم نکنند.

از پرتاب آتش، مواد محترقه و فشفشه به سمت همدیگر خودداری کنید.

کپسول اطفای حریق و حتی الامکان جعبه کمک‌های اولیه را در دسترس قرار دهید.

مراقب سالمندان، کودکان، نوجوانان و زنان باردار باشید.

اشتراک این خبر در :