کیاپرس / سرطان پروستات دومین سرطان از نظر میزان شیوع و اولین سرطان کشنده بین مردان ایرانی است. درمان سرطان پروستات عارضه و هزینه بسیار زیادی دارد و لازم است تا مردان بیشتر برای پیشگیری از این بیماری تلاش کنند.

به گزارش کیاپرس به نقل از سایت تبیان، ۷ توصیه مهم برای پیشگیری از سرطان پروستات طبق آخرین تحقیقات به شرح زیر است:

۱٫ چکاب سالانه انجام دهید، مخصوصا بعد از ۳۵ سالگی

سرطان پروستات هرچه زودتر تشخیص داده شود، احتمال مرگ و شدت گرفتن این بیماری کمتر است. همچنین در سنین بالاتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند مردان از سن ۳۵ سالگی به بعد سالی یکبار چکاب انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را انجام دهند. همچنین محققان دریافته‌اند، سابقه خانوادگی خطر ژنتیکی سرطان پروستات را بیشتر می‌کند. داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، خطر ابتلاء به این بیماری را در مردان بیش از دو برابر می‌کند و همچنین قد بلند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بنابراین با غربالگری ژنتیک نیز می‌توان احتمال ابتلا به این سرطان را برآورد کرد.

 

۲٫ ورزش و تناسب اندام در تمام عمر داشته باشید

طبق آخرین تحقیقات از بین تمام عادات سبک زندگی، ورزش و به دنبال آن تناسب اندام در پیشگیری از سرطان پروستات موثرترین عوامل هستند. ورزش با تقویت سیستم ایمنی به شناسایی و نابودی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. متخصصان هنوز دقیق نمی‌دانند چه میزان و چه نوع ورزشی ممکن است اثربخش‌تر باشد. اما به افراد توصیه می‌شود ۱۵۰ دقیقه در هفته یا ۲۰ دقیقه در روز ورزش هوازی انجام دهند که پیاده‌روی سبک، دویدن آهسته یا وزنه زدن را شامل می‌شود. تحقیقات نشان داده است کسانی که تناسب اندام دارند ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشتند. البته ورزشکارانی که داروهای استروژنی مصرف می‌کنند در معرض ابتلاء به سرطان پروستات قرار می‌گیرند. در مجموع اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و علاوه براین تحقیقات نشان داده است افرادی که از ۱۷ تا ۳۰ سالگی اضافه وزن داشته‌اند، احتمال ابتلا به سرطان برای آن‌ها در سنین بالاتر افزایش می‌یابد. با اینکه احتمال ابتلا به این سرطان در سنین کمتر از ۴۰ سال بسیار کم است. بنابراین لازم است در تمام عمر ورزش کافی و تناسب اندام داشته باشید.

 

۳٫ تغذیه مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات

مصرف کافی سویا و چای سبز خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش میدهد. همچنین مصرف خوراکی‌هایی مانند نخود، عدس، جوانه گندم، بادام زمینی نیز می‌تواند موثر باشد. گنجاندن ماهی در رژیم غذایی به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی رشد سلول‌های سرطان را در پروستات متوقف می‌کند. در میان مردانی که ماهی زیاد مصرف می‌کنند موارد ابتلا به سرطان پروستات یک به شش است و این نشانگر آن است که میزان موارد سرطان پروستات در میان مردانی که ماهی مصرف می‌کنند ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مصرف گوجه فرنگی هندوانه که خواص آنتی اکسیدانی دارد، توانایی سلول‌های سرطانی برای تهاجم به بافت‌های بدن را کاهش می‌دهد. روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، بادام زمینی، آووکادو، برگ چغندر، انبه، کیوی، ماهی قزل آلا و تخم مرغ ازجمله غذاهای سرشار از ویتامین E هستند. مردان می توانند با خوردن ۵ فندوق در روز احتمال ابتلا به مشکلات پروستات را بسیار کاهش دهند. افزودن میوه‌ها و سبزیجات به خصوص سبزیجات چلیپایی (مانند کلم بروکلی و گل کلم) بیشتر به رژیم غذایی، و در عین حال کاهش گوشت و لبنیات، گامی ساده است که برای پیشگیری از این بیماری می‌توانید انجام دهید.

 

۴٫ تغذیه خطرناک زمینه‌ساز سرطان پروستات

مصرف چربی را به طور کل کاهش دهید و کمتر از چربی های ترانس و چربی های اشباع شده استفاده کنید. روی چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا ۳ از مغزها، دانه ها و ماهی تمرکز کنید. از گوشت ذغالی شده خودداری کنید. گوشت ذغالی، از سرخ کردن یا کباب کردن در دمای بالا، ممکن است یک ترکیب شیمیایی تولید کند که منجر به سرطان شود. کمتر از ۱۰ درصد کالری دریافتی شما در طول روز باید از طریق چربی‌های اشباع باشد.

 

۵٫ عادات اشتباه را ترک کنید

مصرف سیگار، قلیان و موادمخدر، می‌تواند درصد ابتلاء به سرطان‌ پروستات را تا حدود زیادی افزایش دهد. همچنین مصرف الکل و کافئین زیاد نیز می‌تواند تسهیل کننده رشد سرطان پروستات باشد. اما مصرف قهوه با کافئین کم و به اندازه می‌تواند برای پیشگیری از این سرطان مناسب باشد. همچنین تحقیقات نشان داده است، مردانی که روزانه حدود دو فنجان شیر می نوشند در مقایسه با مردانی که روزانه فقط ۱ یا ۲ قاشق چای خوری شیر مصرف می کنند، ۲۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. به طور کل مصرف زیاد لبنیات احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. اگرچه ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسبت هستند اما دریافت دزهای بالای برخی از آنها اثرات معکوس و مضر دارد. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های غذایی با دز بالای ویتامین E و سلنیوم، خطر ابتلا به سرطان بدخیم پروستات را افزایش می‌دهد. بنابراین عادت به مصرف به انواع ویتامین‌ها را تا حد ممکن ترک کنید.

 

۶٫ رابطه جنسی کافی و مداوم داشته باشید

مطالعه نشان می دهد که مردانی که رابطه جنسی فراوان دارند تا دو سوم کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. برخی از کارشناسان این نظریه را مطرح می کنند که انزال، بدن را از سموم و سایر موادی که می توانند باعث التهاب شوند پاک می کند.[۱] البته این نکته را در نظر داشته باشید کسانی که داروهای تقویت جنسی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به پروستات هستند.

 

۷٫ ویتامین D خود را افزایش دهید

اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. این ویتامین می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات و بسیاری از شرایط دیگر کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین D شامل مانند استفاده از ماهی قزل‌آلا می‌تواند بسیار مفید باشد. از آنجایی که نور خورشید منبع بهتر و در دسترس ویتامین D است، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند هر روز ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید (بدون ضد آفتاب). پزشکان اغلب مکمل های ویتامین D را توصیه می کنند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه ویتامین یا مکمل، باید با پزشک خود صحبت کنید.

اشتراک این خبر در :