کیاپرس /رئیس همایش مردمی همگرایی در علوم و متابولیسم گفت: افزایش دیابت در ایران بسیار چشمگیر است که جای نگرانی می باشد.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، دکتر محمدباقر لاریجانی روز سه شنبه در افتتاحیه همایش مردمی همگرایی در علوم و متابولیسم که در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد به پراکندگی دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: پراکندگی این بیماری در کشور متفاوت است. در مناطق مرکزی، برخی از مناطق جنوبی، شمالی شیوع دیابت و پیش دیابت بیشتر از معمول است.

وی تاکید کرد: در صورتیکه دیابت به خوبی کنترل شود، می توان جلوی عوارض آن را گرفت و اگر دیابت را خوب کنترل نکنیم، بیماری های قلبی و عروقی، چشمی، کلیوی و … چالش های آتی ما در حوزه سلامت خواهد بود.

لاریجانی ادامه داد: در نتیجه بیماران دیابتی به جای اینکه نگران دارو، انسولین باشند باید، نگران کنترل بیماری خود باشند.

وی افزود: اگر کنترل قند خون، چربی خون و فشار خون به خوبی انجام شود، عوارض این بیماری به شدت کاهش پیدا می کند و این موضوع بسیار مهمی است و توجه جدی باید به آنها شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از این بیماری، بسیار مهم است، گفت؛ عمل به توصیه های پزشکی به بیماران کمک می کند تا بیماری را کنترل کنند.

وی اظهار داشت: سبک زندگی ما باید تغییر پیدا کند، تغذیه ما باید سالم تر، ورزش باید همگانی تر شود، به طور مثال در تهران بیش از ۵۰ درصد مردم ورزش کافی ندارند .

وی با اشاره به اینکه کاهش وزن یک موضوع بسیار مهم است، افزود: درمان های دارویی از جمله انسولین در دسترس بیماران است. خوشبختانه داروهای متعددی تولید و روانه بازار شده و مردم به استفاده صحیح آنها می توانند بیماری خود را کنترل کنند.

اشتراک این خبر در :