حسن واعظی، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، گفت: هدف‌گذاری ۷۰ درصدی نوبت‌دهی الکترونیک مراکز درمانی در راستای تسهیل دسترسی به خدمات انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به توسعه سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک در اغلب کسب‌وکارها، استفاده از این سامانه‌ها در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز ضروری است. ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهره‌مندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامه‌ریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز درمانی از جمله مزایای نوبت‌دهی الکترونیک است.

واعظی گفت: در حال حاضر، ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک تخصیص یافته است. همچنین، ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های نوبت‌دهی الکترونیک گفت: تخصیص تمام نوبت‌ها به صورت الکترونیک ممکن نیست. از جمله دلایل این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم درک صحیح از تفاوت‌های ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری
افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص
عدم کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری
امکان انتخاب نادرست رشته تخصصی توسط شهروندان
اشغال نوبت‌های الکترونیک برای مراجعه اشتباهی
عدم مراجعه بیماران در ساعت نوبت‌گیری شده
اتلاف وقت پزشکان
واعظی گفت: با توجه به این محدودیت‌ها، هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای نوبت‌دهی الکترونیک در مراکز درمانی، ۷۰ درصد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ است.

این طرح با هدف تسهیل دسترسی بیماران به خدمات درمانی و همچنین افزایش بهره‌وری و کارایی مراکز درمانی اجرا می‌شود.

اشتراک این خبر در :