کیاپرس /دبیر علمی پنجمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی زنان و آندومتریوز اظهار کرد: پیش بینی می شود حدود ۱۶۵ میلیون زن در دنیا گرفتار آندومتریوز هستند و در ایران هم برآورد می شود ۲ الی ۳ میلیون زن هم در ایران به آندومتریوز مبتلا باشند.

به گزارش خبرنگار کیاپرس، دکتر خدیجه شادجو در نشست خبری پنجمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی زنان و اندومتریوز، افزود: یک لایه به نام اندومتر در رحم خانم‌ها وجود دارد که هر ماه در پاسخ به هورمون‌ها ضخیم می‌شود و به صورت عادت ماهانه خود را نشان می‌دهد؛ پس جای اصلی آن داخل رحم است؛ ولی گاها خارج از رحم هم رشد کند و به تخمدان،‌ کف لگن‌، روی روده و حتی به جاهایی خارج از لگن مثل روی ناف، داخل ریه و … هم منتشر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌تر گفته می‌شد بیماری آندومتریوز مربوط به ممالک صنعتی است، اظهار کرد: اما اکنون می‌بینیم که در کشور ما هم افراد زیادی را درگیر می‌کند.

شادجو با اشاره به دابنکه از هر ۱۰ خانمِ در سن باروری یک زن ممکن است دچار اندومتریوز شود، ادمه داد: حدود ۱۰ علت برای بروز اندومتریوز مطرح شده است اما هیچ یک قطعی نیست؛ به عنوان مثال بروز بیماری ممکن است با آلودگی محیط زیست، تغییرات ژنتیکی، صنعتی شدن زندگی و … مرتبط باشد.

وی با تاکید بر اینکه آندومتریوز بدخیم نیست، بیان کرد: اما بیماری مزمن است و لازم است با مصرف دارو و تحت نظر پزشک درمان شود.

دکتر علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در این نشست با اشاره به عوارض اندومتریوز و تشخیص سخت و پیچیده این بیماری، گفت: کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا به مدت سه سال پیاپی رتبه یک به لحاظ تعداد درمان و مراجعات را داشته و در خاورمیانه نیز اقدامات این مرکز بی‌بدیل است و در مرزهای دانش در حال حرکت هستیم.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: بیماری اندومتریوز ویژه زنانی است که در دوره باروری هستند و ۸ درصد جمعیت بانوان دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و خیلی دیر هم شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: اندومتریوز دو عارضه مهم دارد؛ یکی دردهایی است که در دوره خاصی از ایام قاعدگی یا در فرم‌های شدیدتر در طول روزهای عادی رخ دهد و زندگی را برای خانم تیره و تاریک کند و درد رنج آوری است که باید درمان شود.

وی افزود: دومین مشکل اندومتریوز، بروز ناباروری است؛ چرا که تخمدان‌ها را که در مجاورت لوله‌های رحمی هستند درگیر می‌کند و این معضل در بانوان منجر به ناباروری می‌شود.

رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: مرکز درمان ناباروری ابن سینا در درمان اندومتریوز جایگاه بسیار خوبی دارد و این بیماری هم بسیار مهم است؛ چراکه به عنوان بیماری خاموش شیوع بالایی دارد و تا زمانی که تمام حفره‌های شکم و لگن را درگیر نکند، فرد متوجه بیماری نمی‌شود.

دکتر محمدرضا صادقی‌  گفت: این مرکز به عنوان پیشرو در تحقیقات و درمان ناباروری با سابقه بیش از ۲۵ سال است که همواره سعی کرده است کنگره‌های سالانه برگزار کند. هدف این است که از صاحب‌نظران بین‌المللی دعوت کنیم تا آخرین اخبار و پیشرفت‌ها را در زمینه اندومتریوز ارائه دهند و همچمین محلی برای هم فکری فراهم کنیم.

وی افزود: در خانم‌های ایرانی به دلیل کیفیت زندگی می‌گویند شیوع اندومتریوز بالاتر است و ما در مرکز درمان ناباروری ابن سینا این رسالت را داریم که سایر متخصصان در سایر نقاط را هم آموزش دهیم تا خدایی نکرده درمان غلط انجام نشود و این کنگره می‌تواند محلی برای پاسخ دادن به این مساله باشد. ما به طور مرتب درحال تربیت متخصصین برای اندومتریوز هستیم تا درمان مبتنی بر استاندارد روز دنیا انجام شود.

پنجمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های کم تهاجمی زنان و اندومتریوز ۲۹ آذر لغایت اول دی ماه برگزار می‌شود.

 

اشتراک این خبر در :