کیاپرس /معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران بر اهمیت تشخیص زودرس HIV جهت درمان وپیشگیری از ورود به مرحله ایدز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر HIV در صورتی که تحت درمان باشد یک بیماری مزمن است که هر چند بی‌درد و رنج نخواهد بود اما دیگر مانند گذشته ترس از مرگ نخواهد داشت؛ چرا که می‌توان با دارو درمانی بیماری را کنترل کرد.

به گزارش کیاپرس از خبرگزاری ایسنا؟ دکتر سیداحمد سیدعلی‌نقی با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر ” گسترش انجام تست HIV به صورت خودآزمایی (Self Testing)”، گفت: انجام تست HIV باید به صورتی باشد که در اختیار همگان قرار گیرد که همه بتوانند خودشان آن را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: تخمین ما این است که اکنون حدود ۴۶ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داشته باشیم و این درحالی است که موارد ثبت شده فعلی که زنده هستند حدودا ۲۴ هزار نفر هستند. ذکر این آمار نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از مبتلایان به HIV در کشور شناخته نشده‌اند.

سیدعلی‌نقی با اشاره به اینکه در سال ‌های میانه دهه ۷۰ خورشیدی اعتیاد تزریقی پررنگ‌ترین عامل انتقال ویروس HIV بود، تصریح کرد: اما بعدا الگوی انتقال تغییر کرد و بیشتر به سمت روابط جنسی رفت و به همین دلیل و از آنجایی که تزریق در خانم‌ها بسیار کمتر است؛ طبیعتا سهم خانم‌ها نیز نسبت به گذشته در موارد مبتلا افزایش می‌یابد.

وی افزود: در آمار تجمیعی موارد مبتلا به HIV سهم خانم‌ها حدود ۲۰ درصد و سهم آقایان حدود ۸۰ درصد است اما اکنون در آمارهای تفکیکی هر سال می‌بینیم که سهم خانم‌ها در حال بیشتر شدن است.

وی درباره الگوی سنی انتقال HIV گفت: ابتلا بیشتر در میان جوانان و بازه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال است. الگوی سنی نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور حدود ۱۴۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری داریم، اظهار کرد: در این مراکز تمام خدمات مشاوره، تشخیص و درمان به شکل رایگان و با تاکید بر محرمانگی اطلاعات بیمار به افراد مشکوک به بیماری یا بیماران ارائه می شود.

سیدعلی‌نقی افزود: اگر کسی که رفتار پرخطر داشته طی ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کند، می‌تواند تحت درمان پیشگیری قرار گیرد که احتمال ابتلای او به HIV به حداقل برسد؛ اما اگر فردی به دنبال رفتار پرخطر به بیماری HIV مبتلا شود باید هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کند تا طول عمر طبیعی مشابه جمعیت عادی جامعه داشته باشد و میزان انتقال ویروس در جامعه هم کاسته شود.

اشتراک این خبر در :