کیاپرس /عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انواع مختلف دیابت داریم که شایع‌ترین آن نوع ۲ با حدود ۹۰ درصد مبتلاها است، گفت: این نوع  دیابت در افراد مستعد و پرخطر با غربالگری، اصلاح سبک زندگی و تشخیص به موقع تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است.

دکتر سلماز حسنی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست؛ گفت: نوع دیگر این بیماری، دیابت بارداری است، آنان باید دست کم ۳ ماه بعد از زایمان و سپس مادام العمر هر یک تا ۳ سال پس از بارداری براساس میزان قندخون ویزیت شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد که از ۳۵ سال به بعد قندخون بصورت مستمر هر ٣ سال چک شود، همچنین فارغ از سن، هر فرد با bmi بالای ۲۵، که فاکتور خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، سندروم تخمدان پلی کیستیک و سبک زندگی غیرفعال دارد هم باید تحت غربالگری دیابت هر ۳ سال یک بار قرارگیرد و اگر پره‌دیابت بود هم سالی یکبار این کار را انجام دهد.

دکتر حسنی گفت: هدف از کنترل دیابت، جلوگیری یا تأخیر از بروز آن، سپس پیشگیری از عوارض دیابت در فرد مبتلا می باشد و در این خصوص آموزش، اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه بسیار مهم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری دیابت نوع یک در افراد جوان شیوع بیشتری داشته و دیابت نوع ٢ بیشتر در بالغان دیده می‌شود و در ٨۰ درصد موارد با اضافه وزن همراهی دارد.

وی با اشاره به اینکه در خانواده‌ های دارای بیمار دیابتی تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به نوع ۲ وجود دارد، گفت: در همین رابطه باید اشاره کنیم که اگر کسی هم اضافه وزن و هم سابقه خانوادگی دارد نباید تا ۳۵ سالگی برای غربالگری صبر کند و باید در همان زمان مراجعه داشته باشد.

اشتراک این خبر در :