کیاپرس /فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه فشار خون بالا، سیگار کشیدن، بیماری‌های قندی،چربی بالا و اضافه وزن، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را به مراتب بالا می‌برد، گفت: اصلاح سبک زندگی بیش از ۶۰ درصد حوادث قلبی و عروقی را کم می‌کند.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فرزاد حدائق افزود:شاخص توده بدن (BMI) بالا، پرفشاری خون، دیابت، کشیدن سیگار و کلسترول بالا عوامل خطری هستند که اگر سه مورد از آن‌ها در فردی اعم از زن و مرد وجود داشته باشد، او را در معرض خطر مادام العمر بروز بیماریهای قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

به گفته دکتر حدائق پژوهش‌هایی که براساس بررسی اطلاعات حاصل شده از مطالعه قند و لیپید تهران انجام شده بیانگر این موضوع است که بروز بیماری‌های اولیه ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، حتی در سنین جوانی می‌تواند با خطرمادام‌العمر ابتلا به این بیماریها همراه باشد.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: با توجه به بار عظیمی که چنین خطر بزرگی بر اقتصاد و سلامت جامعه وارد می‌کند، ضرورت اخذ استراتژی‌های موثر برای پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی عروقی و نیز اجرای برنامه‌های غربالگری برای این گروه بیماریها مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی کماکان رتبه اول علل مرگ و میر در ایران و جهان را به خود اختصاص داده، گفت: حمله‌ های قلبی مسئول نیمی از بیماری‌های غیرواگیر و اولین عامل مرگ و میر در دنیاست و سالانه میلیونها نفربه علت این بیماری فوت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی باید قبل از ۲۰ سالگی یا حتی در نوجوانی انجام شود، هشدار داد: اگر اصلاح سبک زندگی، تغذیه و ورزش کردن دیرتر از حد معمول انجام شود می‌تواند منجر به ابتلای مادام‌العمر به بیماری قلبی و عروقی شود.

اشتراک این خبر در :