اختصاصی – کیاپرس /عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: جراحی چاقی با کاهش سریع وزن و تغییرات در سطوح هورمونی که پس از جراحی رخ می دهد می تواند منجر به بهبود این بیماری ها و تغییراتی شگرف در سبک زندگی افراد شود.

دکتر حامد قلی زاده، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: امروزه با توجه به کاهش شدید فعالیتهای فیزیکی و در مقابل استفاده چشمگیر از فست فودها نرخ چاقی به میزان قابل توجهی رشد پیدا کرده است.

وی گفت: چاقی نشأت گرفته از عدم تحرک و رژیم غذایی ناسالم مشکلات و بیماریهای دیگری را نیز به وجود می آورد که می توانند برای افراد خطرآفرین باشند.

وی بیان داشت: از این رو، بهترین راه برای کاهش وزن افرادی که دارای چاقی باحد متوسط و قابل کنترلی هستند، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت های ورزشی می‌باشد.

قلی زاده ادامه داد: اما گاها مشکل چاقی از مرز خود گذشته و بسیار جدی می شود که دیگر به راحتی نمی توان بر آن غلبه کرد، پس در این مواقع افراد به راه‌های دیگری از جمله انواع جراحی‌ها روی می آورند.

وی گفت: در سال‌های اخیر، مطالعات فزاینده‌ای به تأثیر بالقوه جراحی چاقی بر بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و مفاصل وجود داشته است.

متخصص جراحی عمومی گفت: یکی از مهمترین تاثیرات جراحی چاقی بر بیماری های زمینه ای که می توان به آن اشاره نمود دیابت است. دیابت نوع ۲ اغلب با چاقی مرتبط است و بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند، بهبود قابل توجهی در علائم دیابت خود مشاهده می کنند. حتی برخی از بیماران پس از جراحی، بهبودی کامل دیابت خود را تجربه می کنند.

وی اظهار داشت: تصور می شود که این به دلیل کاهش وزن سریع و تغییرات در سطوح هورمونی است که پس از جراحی رخ می دهد. علاوه بر این، جراحی چاقی می تواند منجر به تغییراتی در نحوه پردازش گلوکز در بدن شود که می تواند به بهبود حساسیت به انسولین و کنترل سطح قند خون کمک کند.

فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک افزود: فشار خون بالا یکی دیگر از بیماری های زمینه ای شایع است که اغلب با جراحی چاقی بهبود می یابد. سطح فشار خون در بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند کاهش می یابد که این می تواند منجر به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض قلبی عروقی شود.

وی گفت: تصور می شود کاهش وزن و تغییرات در سطوح هورمونی که پس از جراحی رخ می دهد، در کاهش فشار خون و همچنین بهبود عملکرد کلیه و توانایی بدن در تنظیم مایعات و الکترولیت ها نقش دارد.

وی افزود: علاوه بر دیابت و فشار خون بالا، جراحی چاقی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، آپنه خواب و درد مفاصل نیز داشته باشد. بهبود سطح کلسترول، بهبود علائم آپنه خواب و کاهش درد و التهاب مفاصل از دیگر نتایج بدست آمده از جراحی های چاقی می باشد.

وی ادامه داد: توجه به این نکته مهم است که در حالی که جراحی چاقی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد، درمان همه‌چیز نیست و ممکن است برای همه مناسب نباشد. بیمارانی که به جراحی چاقی فکر می کنند باید از مزایا و خطرات بالقوه آن آگاه باشند.

اشتراک این خبر در :