کیاپرس /فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: آمارها اعم از شیوع و بروز بیماری دیابت به شدت نگران کننده است و باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام شود.

به گزارش خبرنگار کیاپرس دکتر محمد رضا مهاجری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت ( ۲۳ ابان) که در محل پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: حدود ۱۴ درصد ایرانی های بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند، همچنین ۲۵ درصد آنها در مرحله پیش دیابت قرار دارند.

وی ادامه داد: این آمارها به این معنی است که از هر ۱۰۰ ایرانی حدود ۴۰ نفر قندخون شان طبیعی نیست، به عبارتی این افراد یا مبتلا به دیابت هستند یا دچار پیش دیابتی شدند.

وی اظهار داشت: این موضوعات نشان می دهد آگاهی مردم نسبت به بیماری دیابت کافی نیست، اقدامات جدی تری در این زمینه باید انجام گیرد.

ایرانی های بالای ۳۰ سال حداقل یکبار آزمایس قندخون ناشتای بدهند

مهاجری افزود: افراد بالای ۳۰ سال حداقل یکبار باید قندخون ناشتای خود را به خصوص برای دیابت نوع ۲ چک کنند.

وی ادامه داد: دیابت نوع ۲ علامتی ندارد و افراد با عارضه بیماری به پزشک مراجعه کنند.

مهاجری بیان داشت: هرچند دیابت نوع ۱ شیوع کمتری از دیابت نوع ۲ دارد اما پرسروصدا است و بالاخره مریض را به بیمارستان می کشاند.

وی، تهوء و استفراق، پرادراری را از جمله علایم دیابت نوع ۱ اعلام کرد و گفت: اگر این عارضه درمان نشود فرد بیمار به سمت کاهش سطح هوشیاری و در نهایت به فوت فرد منجر می شود.

وی افزود: اما دیابت نوع ۲ که حدود ۹۰ درصد را شامل می شود، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و بیمار با عارضه به پزشک مراجعه می کند.

وی تاکید کرد: دیابت شایع ترین علت نابینایی است به عبارتی سبب کوری می شود. همچنین شایع ترین علت نارسایی کلیوی است که کار بیمار به دیالیز یا پیوند کلیه می رسد.

اشتراک این خبر در :