کیاپرس /عضو هیات مدیره انجمن نورویورولوژی گفت: در جامعه امروزی ما بی تحرکی به نوعی “مد” شده در حالیکه تحرک بدنی و پیاده روی تاثیر بسزایی در کنترل دیابت و مشکلات ناشی از آن از جمله اورولوژی دارد.

به گزارش کیاپرس، دکتر مهری مهراد روز یکشنبه در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی دیابت( ۲۳ آبان) که در محل انجمن برگزار شد، افزود؛ افرادی که بیماری دیابت دارند باید به موقع به متخصص مراجعه کنند و در صورت لزوم تحت معاینه توسط یک اورولوژیست یا نورولوژیست قرار بگیرند تا بتوانند به موقع از ایجاد مثانه عصبی جلوگیری‌کنند.

وی، راه پیشگیری از تاثیر دیابت بر مثانه را آزمایش های منظم سیستم کلیه و مثانه توسط متخصص اورولوژی دانست و اظهار داشت: زیرا وقتی مشکلات فرد در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود سریع‌تر نیز بهبود خواهد یافت و دچار ناتوانی نمی شوند.

مهراد تصریح کرد: بیماری دیابت تقریباً بسیاری از ارگان‌ها و اندام‌های بدن از جمله قلب و عروق، مغز، اعصاب، پوست، کلیه و مثانه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: مبتلایان به دیابت دچار شل شدن عضلات لگن و افتادگی مثانه می شوند و این عوارض در زنان شایع تر است و دچار بی اختیاری ادرار می شوند.

وی گفت: ۶۵ درصد میانسالان مبتلا به دیابت در کشور مشکلات اورولوژی دارند و اگر درمان به موقع انجام نشود دچار ناتوانی های جسمی می شوند.

وی افزود: دیابتی‌ها مستعد عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکلات مثانه و اختلال عملکرد جنسی هستند چون این بیماری مستقیما بر جریان خون، اعصاب و عملکرد حسی بدن تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی، ‌ کلیه‌ها، مثانه، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب واردکند.

به گفته مهراد، عوامل سبک زندگی سالم می‌توانند به مراقبت از دیابت، مسائل مربوط به سلامت اورولوژی از جمله پیروی از رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم، ورزش کردن، مدیریت استرس، خواب کافی و سیگار نکشیدن کمک کند.

وی ادامه داد: دیابت هم برروی عصب ها، هم برروی هماهنگی عصب و عضله و هم برروی عصب دهی اندام ها تاثیر می گذارد، سیگار هم همین کار را انجام می دهد.

وی ادامه داد: سیگار هم همان خطرات دیابت را دارد به عبارتی هم خون رسانی را کم می کند، هم برروی جداره عروق تاثیر می گذارد و هم عصب دهی را کم می کند.

وی تاکیدکرد: فردی که هم دیابت دارد و هم سیگار می کشد، مشکلات قلبی – عروقی و جنسی اش بیشتر است.

وی بیان داشت: اگر دیابتی ها به خوبی شناسایی و خوب درمان نشوند، هزینه ها و عوارض فراوانی خواهد داشت، به عنوان مثال یک عفونت ادراری می تواند منجر به بستری شدن افراد شود و هزینه هایی را متوجه نظام سلامت و خانواده ها کند.

اشتراک این خبر در :