کیاپرس /عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک عامل مؤثر در چاقی کودکان که مورد مطالعه قرار گرفته را مصرف میان‌ وعده‌های نامناسب کودکان در طول روز مانند چیپس، پفک، شکلات و… دانست.

به گزارش کیاپرس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سعیده طالبی در گفتگو با وب دا اظهار داشت: این مواد غذایی کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارند.

وی با بیان اینکه چاقی در کودکان به عنوان مشکلی مزمن سلامت وی را به خطر می اندازد اظهار کرد: افرادی که در دوران کودکی با مشکل اضافه وزن و چاقی مواجه هستند در دوران بزرگسالی شانس بیشتری برای چاقی دارند.

وی با بیان اینکه چاقی در کودکان عامل زمینه ای برای بروز چاقی در بزرگسالی است افزود: چاقی در والدین بخصوص در مادر عامل پیشگویی کننده بروز چاقی در کودک است. وزن موقع تولد بالا نیز دیگر عامل مؤثر چاقی در آینده است،همچنین مهمترین عامل همراه با وزن بالا موقع تولد، وجود دیابت مادر و به درجات کمتر چاقی مادر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: میزان فعالیت فیزیکی ، سابقه فامیلی چاقی، مدت تماشای تلویزیون و… از جمله عوامل تأثیرگذار بر بروز چاقی هستند.

متخصص تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علل چاقی کودکان را ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیک عنوان کرد و افزود: از دیگر عوامل چاقی می توان به افزایش کالری دریافتی، بیماریهای غددی ، ژنتیک، کروموزمی و مصرف داروها اشاره کرد.

دکتر طالبی با بیان اینکه چاقی در نوزادی و نوجوانی ، ریسک فاکتور چاقی در بزرگسالی محسوب می شود، از والدین خواست تا میزان مصرف و نوع غذایی که کودک مصرف می کند را بررسی و از پزشک جهت انجام این کار مشورت گیرند.

وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی متشکل از چربی‌ها، روغن، نوشابه‌‌ها و… احتمال چاقی را افزایش می دهد، گفت: مصرف بیش از اندازه فست فود‌، نوشیدنی‌های قندی ،دسترسی آسان و قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای ناسالم عامل اصلی ایجاد رژیم غذایی نادرست در کودکان است.

رییس بخش تغذیه بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر گفت: با این حال شواهد بیشتری نشان می‌ دهد که زمینه ژنتیکی فرد در تعیین خطر چاقی مهم است. ژنتیک یکی از بزرگ ‌ترین عواملی است که به عنوان مسبب چاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد‌ ولی با این حال حساسیت ژنتیکی برای تأثیر بر وزن کودکان، اغلب باید همراه با عوامل محیطی و رفتاری باشد. عامل ژنتیکی کمتر از ۵ درصد از موارد چاقی کودکان را تشکیل می‌دهد. بنابراین گرچه ژنتیک می ‌تواند در پیشرفت چاقی نقش داشته باشد، اما دلیل اصلی افزایش چشمگیر چاقی کودکان نیست.

اشتراک این خبر در :