کیاپرس /رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان پستان شایعترین سرطان در جمعیت زنان ایران است و تشخیص زودهنگام تأثیر بسزایی در کنترل و درمان این بیماری دارد.

دکتر بابک اقبالی در گفتگو با وب دا افزود: با توجه به اینکه سرطان پستان دارای تست غربالگری است، اطلاع رسانی و حساس سازی بانوان، اثربخشی بالایی در افزایش طول عمر و درمان بیماران دارد و تشخیص زودهنگام موارد پیش سرطان منجر به کاهش بروز بیماری می شود.

وی با توصیه به انجام هر ۳ روش غربالگری شامل معاینه،ماموگرافی و سونوگرافی برای افراد بالای ۴۰ سال جهت تشخیص زودهنگام این بیماری اظهار کرد: به دنبال افزایش امید به زندگی، افزایش شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی بروز سرطان پستان در جهان در حال افزایش است و عواملی چون چاقی(BMI>٣۰) و مصرف الکل و قرص های خوراکی ضدبارداری و هورمون درمانی جایگزین باعث افزایش خطر سرطان می شوند.

دکتر اقبالی سابقه خانوادگی و فردی را نیز جزو عوامل خطر سرطان پستان بر شمرد وخاطرنشان کرد: مهمترین علائم هشدار دهنده سرطان پستان شامل توده پستان یا زیر بغل و مشکلات دیگر پستان از جمله: تغییرات اگزمایی پوست، فرورفتگی نوک پستان، پوست پرتغالی، زخم، ترشح یک طرفه از نوک پستان به ویژه ترشحات خون آلود و توده در زیر بغل است.

وی بااشاره به اجرای پویش ملی پیشگیری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان با هدف کلی “کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان” گفت: سرطان در بسیاری موارد در مراحل اولیه قابل درمان است، بنابر این هیچگاه از ترس احتمال تشخیص سرطان، از مراجعه به پزشک خودداری نکنید.

اشتراک این خبر در :