اختصاصی – کیاپرس /رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا قرار داریم، به عبارتی اواخر شهریور تا هفته اول مهره ماه، بهترین زمان برای تلقیح این واکسن است.

دکتر علیرضا زالی در گفت و گو با خبرنگار کیاپرس افزود: در آستانه فصل سرما قرار داریم، از اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه برخی ویروس ها مانند آنفولانزا شیوع بیشتری پیدا می کنند و به عبارتی فعال تر می شوند.

وی افزود: اوج اولین دوره ویروس های تنفسی غیرکرونا را تا اوایل آبان ماه تجربه خواهیم کرد. دوباره از هفته دوم یا سوم دی ماه پیک این بیماری، آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در حال حاضر واکسن آنفولانزا در دسترس است و در داروخانه ها هم توزیع شده و مردم به خصوص گروه های پرخطر نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: گروه های پرخطر مانند افراد سالمند، بیماران زمینه ای، تنفسی، سیستم ایمنی یا مصرف کنندگان داروهای تضعیف کننده ایمنی، توصیه می شود در زمان مقتضی نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن کرونا را باید بزنیم، گفت: توصیه اکیدم این است افرادی که پوشش واکسیناسیون کرونا با کاستی روبرو هستند، نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

آیا سوش جدید در ایران مشاهده شده است؟

وی بیان داشت: هنوز مطالعات مستند متقن مبتنی بر شواهد آزمایشگاهی مبنی بر اینکه سوش جدید به نام پیولا در ایران وجود داشته باشد، در اختیار ما و وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

زالی ادامه داد: این نوع کرونا مانند هر سوش دیگری، مرز نمی شناسد و احتمالا وارد کشور می شود و ما باید با اقدامات خودمراقبتی از ابتلا به ان جلوگیری کنیم.

وی به علائم پیرولا اشاره کرد و گفت: سردرد، تب، خستگی، آب ریزش بینی، قرمزی چشم ها، احساس خستگی از عمده ترین علائم این سوش است.

وی بیان داشت: خوشبختانه این ویروس از میزان مرگ و میر و شدت بیماری از سوش های قبلی مانند دلتا کمتر است.

وی اظهار داشت: بررسی های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد این سوش در برخی از مناطق آمریکا شناسایی شده و در بخشی از مدیترانه عربی هم گزارش شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بااشاره به اینکه این ویروس از گروه اختلاطی هستند، افزود: پیرولا آخرین جهش ویروس کرونا در گروه اومیکرون تلقی می شود.

اشتراک این خبر در :