کیاپرس /متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق آخرین آمارهای ثبت شده ۲۵ درصد از افراد جامعه با مشکل فشارخون بالا مواجه هستند و اکثر این افراد میزان بالای استفاده از نمک را داشتند.

دکتر علی اشراقی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: ما از اهمیت فشار خون که یکی از معضلات جامعه در حوزه سلامت بوده نباید غافل شویم و طبق آخرین آمارهای ثبت شده ۲۵ درصد از افراد جامعه با مشکل فشارخون بالا مواجه هستند که این عدد در سنین و جوامع مختلف تا ۵۰ درصد هم بوده است.

وی تصریح کرد: فشارخون نرمال ۱۲ روی ۷.۵ و پایدار ۱۴ روی ۹ بوده و اگر این عدد از ۱۴ بالاتر رفت می‌توان گفت که آن فرد با مشکلات فشارخون بالا مواجه است و باید اقدامات درمانی موردنیاز را زیر نظر پزشک آغاز کند.

عضو هیأت علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه اقدامات پیشگیرانه و دوری از مشکلات فشارخون باید به ۳ موضوع اصلاح سبک زندکی، تحرک کافی و تغذیه مناسب توجه کنیم، خاطرنشان کرد: کسی که تحرک بدنی دارد فشارش بالا می‌رود که در این شرایط خطری برای فرد ندارد و ما توصیه بر پیاده‌روی تند، شنا و دوچرخه‌سواری برای پیشگیری و کنترل فشارخون داریم.

دکتر اشراقی اضافه کرد: نکته دیگر در خصوص تغذیه سالم و مصرف درست خوراکی‌ها و ترک سیگار بوده که از ایجاد مشکلات فشارخون جلوگیری می‌کند و در کنار آن باید به کنترل استرس و اضطراب اشاره کرد که در کاهش فشارخون موثر است.

وی با ذکر این نکته که در کشورهایی که غذاهای سالم و مفید مصرف می‌کنند تعداد افراد با مشکلات دیابت و فشارخون کمتر هستند و یکی از موارد اصلاح سبک زندگی روش‌های موثر کاهش میزان مصرف نمک است، تاکید کرد: مصرف ۲ تا ۶ گرم نمک در هر شبانه‌روز برای هر فرد کافی است و نباید میزان نمک مصرفی‌مان از عدد حداکثری اعلام شده بیشتر باشد و اگر کسی این موضوع را رعایت کند با مشکلات فشارخون بالا مواجه نمی‌شود.

متخصص قلب و عروق ادامه داد: همچنین میزان مصرف کنسروها و فست‌فود‌ها هم که نمک زیادی دارد باید متعادل باشد، به‌خصوص در مورد فست‌فود‌ها که به مصرف جایگزین مناسب تاکید داریم.

دکتر اشراقی با اشاره به اینکه توصیه ما برای مصرف نمک رژیمی این است که افرادی که این نوع نمک را مصرف می‌کنند قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند، بیان کرد: توصیه دیگر ما به عموم مردم بخصوص افراد با مشکلات دیابت و فشارخون بالا این است که از چاشنی‌هایی مانند رب که نمک زیادی دارند کمتر مصرف کنند و باید بدانیم اگر هرچه قدر که میزان مصرف کمتری در بحث استفاده از نمک داشته باشیم به همان نسبت از مشکلات قلب و عروق، فشارخون و دیابت به دور خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین بر مصرف به‌اندازه فلفل، زردچوپه، زنجبیل، دارچین و دیگر ادویه‌جات هم تاکید داریم، هرچند که مصرف آنها به مراتب بهتر از نمک است، اما باید تعادل را رعایت کرد تا که با مصرف بیش از اندازه دچار مشکلات دیگر نشویم.

اشتراک این خبر در :