اختصاصی – کیاپرس/عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ مصرف بی رویه داروها را از مهمترین علل مقاومت دارویی اعلام کرد و گفت: ما با مصرف بی‌رویه داروها به این موضوع دامن می زنیم.

دکتر ایلاد علوی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در سال‌های اخیر معضل مقاومت دارویی پیچیده تر و شدیدتر شده است.

وی تاکید کرد: ما در حوزه مقاومت های دارویی، انتخاب‌های بسیار محدودی داریم. در برخی از مواقع اصلا انتخابی نداریم و به عبارتی با داروهای موجود اصلا نمی‌توان به جایی رسید.

علوی ادامه داد: نمی توان انتظار داشت که طی چند سال آینده؛ داروهای جدید متعددی وارد بازار شوند تا روند درمان در موارد مقاومت آنتی‌میکروبیال را تغییر جدی دهند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: مقاومت‌های دارویی در حوزه عفونت‌های میکروبی باکتریال و عفونتهای قارچی در سال های گذشته دچار شیوع بسیار شدیدی شده است.

وی تاکید کرد: این موضوع فقط مختص ایران نیست بلکه این معضل در سراسر دنیا رخ داده؛ به عبارتی به یک روند افزایشی در دنیا تبدیل شده است.

علوی بیان کرد: این موضوع در شرایط خاصی مانند ای سی یو های بیمارستان‌ها، حادتر مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت عفونت‌های تنفسی، ویروس‌ها هستند؛ گفت: مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در این موارد یکی از دلایل این روند در جامعه است.

وی بیان داشت: علل فوق و تغییرات ژنتیکی سازگار برای بقا در میکروارگانیسم ها سبب شده تا شاهد شیوع بسیار وحشتناک مقاومت داروی، مخصوصا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها باشیم.

فوق تخصص بیماری های عفونی در نقص ایمنی افزود: تقریبا هیچ بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی از این معضل در امان نیست.

وی بیان افزود: در دهه های گذشته با تغییراتی که در الگوی مصرف داروها رخ داده و همچنین جهش های میکروارگانیسم ها که در اثر مصرف بی رویه داروها در بیماران و نیز امور کشاورزی به‌وقوع پیوست، مقاومت دارویی به معضل اساسی تبدیل شده است.

اشتراک این خبر در :