اختصاصی – کیاپرس /متخصص بیماری های عفونی گفت: معمولا با شروع فصل گرما بیماری وبا افزایش پیدا می کند؛ اما امسال هنوز موارد افزایش وبا گزارش نشده است.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود. این بیماری درصورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، می تواند کشنده باشد.

علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وباچیست ؟
– اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده ، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد

– اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچشکم
– استفراغ بدون حالت تهوع قبلی
– گرفتگی ( اسپاسم ) و درد عضلات پشت ساق پا
– عطش و تشنگی فراوان
– کم شدن یا قطع ادرار

دکتر پیام طبرسی در پاسخ به خبرنگار کیاپرس به این سوال که آیا مبتلایان به وبا افزایش یافته یا نه؛ افزود: هنوز این موضوع گزارش نشده اما با توجه به اینکه در آستانه فصل گرما قرار داریم؛ ممکن است شاهد افزایش این بیماری در کشور باشیم؛ به همین دلیل وزارت بهداشت هشدار در این زمینه صادر کرده است.

وی بیان داشت؛ علاوه بر افزایش سفر در فصل تابستان؛ مراسم هایی مانند حج و اربیعین را پیشرو داریم که این موارد می تواند عاملی برای افرایش مبتلایان وبا باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد؛ همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا به سلامت این ایام سپری شود.

وی در پاسخ به این سوال که توصیه ها به مردم چیست؟ گفت: رعایت بهداشت فردی مهمترین عامل برای پیشگیری از این بیماری است.

طبرسی، شستشوی دست ها و عدم استفاده از آب آلوده را از عوامل مهم پیشگیری اعلام کرد و گفت: آب های آلوده می تواند عامل شیوع وبا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان در مورد همگانی شدن واکسیناسیون HPV برای کنترل سرطان دهانه رحم؛ اظهار داشت: هرچه قدر برروی پیشگیری از بیماری سرمایه گذاری شود؛ هزینه درمان کاهش پیدا می کند و مردم هم شاهد ارتقا سلامت خواهند بود.

طبرسی افرود: ویروس HPV از ویروس هایی است که تاثیر آن در بسیاری بیماری ها و سرطان ها و بخصوص سرطان دهانه رحم؛ شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان های در زنان است؛ گفت: اگر بتوانیم این واکسن را به زنان در سنین ۸ تا ۱۸ سال تزریق کنیم از ابتلا به بیماری تا حد زیادی جلوگیری می شود.

وی افزود: نتایج مطالعه ای در کشور استرالیا نشان می دهد با انجام واکسیناسیون؛ سرطان دهانه رحم به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

اشتراک این خبر در :